Sjokoladekrig og effekten av melkefri kost

Hjelp! Jeg har skapt sjokolademonster-barn!

Dere vet jo at vi koser oss med sjokolade hver lørdag morgen? I dag var det bare såvidt litt 70 % sjokolade å finne i skuffene. Nå som jeg ikke spiser den, hadde jeg ikke nøyaktig oversikt over hvor mye vi hadde. Jentene fikk hver sin lille bit av det jeg fant, men det var selvfølgelig ikke nok. Dermed måtte jeg fram med min dyrebare sjokoladeplate som ble produsert her i går kveld.

3-åringen er dessverre helt vill etter den, og nektet plent å la storesøster få smake. Tårene sto ut av øynene mens hun stappet i seg bitene i skåla. Dermed fikk storesøster en kaffe mocca som plaster på såret. Men lillesøster er selvfølgelig helt vill etter kaffe mocca, og begynte å hylskrike fordi hun ikke fikk. Dermed måtte storesøster la lillesøster få litt kaffe mocca. Og sånn går lørdagene…

Dere har spurt hvordan kroppen fungerer nå som jeg ikke spiser meieriprodukter. Det er bare to uker jeg siden jeg kuttet det ut, men jeg merker noen forskjeller:

– Eksemet og tørrheten i ansiktet er nesten helt borte! Det kan være tilfeldig, men jeg er glad for det! Vi som har eksemhud har lett for å få litt eksem når vi trener mye, men huden er likevel blitt bedre. Forøvrig blomstret eksemet veldig opp i en periode hvor jeg spiste mer meieriprodukter enn vanlig.

-Magen oppfører seg eksemplarisk, og oppblåsheten er borte. Det eneste unntaket nå er jeg faktisk reagerer når jeg spiser sjokolade… Selv om den er hjemmelaget og melkefri. HVA er det man reagerer på i sjokolade? Men det sier jeg bare, jeg får heller ha vondt i magen på lørdager enn å kutte sjokolade helt. DER GÅR GRENSA!

-En svært positiv ting er at jeg kan løpe uten tyggis i munnen 🙂 Jeg har vært helt avhengig av å ha tyggis når jeg løper, fordi jeg har produsert endel slim (uff, hva vi prater om her på bloggen). I går hadde jeg glemt tyggis, og ble først desperat. Men jammen opplevde jeg for første gang at det ikke var et problem. DEILIG! Og det vet jeg at har sammenheng med meieriprodukter.

I dag skal vi bare nyte dagen, med trening og venner. Også skal jeg lage noe godt og enkelt til dere, min aller første lavkarbo-oppskrift 🙂

Ha en nydelig lørdag!

Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Småplukk. Bokmerk permalenken.

12 svar til Sjokoladekrig og effekten av melkefri kost

  1. Oi, intererssant! Jeg sliter mye med oppblåst mage. Kanskje jeg skulle kutte meieriprodukter HELT? 😉 Bruker det nesten ikke, men bruker litt ost og av og til litt fløte…

  2. mjuuugly sier:

    Så fantastisk! Helt tydelig at du bare skal fortsette slik som dette. Jeg tror ikke det er tilfeldig i det hele tatt. Altfor mange opplever å bli kvitt eksem og slim i hals og nese etter at de har sluttet med meieriprodukter. Og du, for en skjønn liten sjokoladeprinsesse du har da. 😉

  3. Sara sier:

    Tyggis når du løper? Jøss, den var ny! Det tror jeg ikke jeg hadde greid 😛 Hørtes slitsomt ut! hehe!
    Jeg også har jo bevisst begrenset inntaket av meieriprodukter, og da i første rekke fløte og hvitost. Merker stor forskjell på hvordan kroppen fungerer ja, slik du skriver 🙂

    • Ja! Rett og slett fordi da produserte jeg nok spytt til ikke å bli for slimete. Løp i dag også, og problemet er virkelig helt borte! Utrolig! Så flink du er som har kuttet ned. Jeg satser på å spise litt etterhvert, men kan nok ikke spise det i samme mengder som før!

  4. Marianne sier:

    Jøss… åssen lager du sauser og sånn uten meieriprodukter da?? jeg har eksem i hodebunnen, skulle gjort mye for å bli kvitt den gitt… 😦 Ingen hudlege som kan hjelpe meg i alle fall… men også hørt at man kan kutte ut rødt kjøtt og bli bedre… jeg vil nå helst kutte hverken fløta eller biffen min jeg da 😛

    men man kunne jo kanskje testa.. om man visste hva man skulle spise.. soyaprodukter er jo heller ikke bra.. Kan du ikke spise hverken smør, ost, fløte eller noe sånt da? :-O

    • Jeg har tenkt å prøve litt fløte og ost etterhvert, men akkurat nå fungerer kroppen så fint uten, at jeg bare venter til jeg får så lyst på at jeg ikke kan styre meg 🙂

      Jeg er ikke så glad i saus, jeg, så jeg surrer grønnsakene mine i kokosolje og krydrer de med Himalayasalt… Ellers har jeg lagd dressing av kokosmelk, og saus av kokosmelk og sambal olek (chili paste). Mange paster (???) er tilnærmet sukkerfrie, ta en titt i velassorterte butikker!

      En hudlege som er opptatt av sammenhengen mat og hud, er Bjørn E. Bondevik. Jeg har jo tidligere vært på mange besøk hos hudlege, og ikke en eneste har nevnt at det kan være en sammenheng mellom hudlidelser og hva man spiser.

      Prøv et par uker uten! Det har gått overraskende lett!

      • Carro sier:

        Kjempefin blogg du har:) Jeg merker også enormt forskjell på magen når jeg holder meg borte fra meieriprodukter, så jeg prøver også å begrense bruken. Nå bruker jeg vanlig meierismør og det fungerer greit, men holder meg borte fra det meste annet av meieriprodukter. Det gjelder å finne ut hva som passer best for en selv:)

      • Tuuusen takk 🙂 Jeg spiste litt meierismør i går, og det gikk fint. Måtte ha litt smeltet smør på artisjokken min 😉 Kroppen er helt fin i dag, men som sagt tror jeg at det er mengdene med meieriprodukter som slo meg ut litt!

Legg igjen en kommentar