Julekaker og julesnop

Fudge

Jo mer jeg baker, jo flere ideer får jeg! Hodet bobler over av ting jeg har lyst til å teste ut før jul, men jeg kan faktisk ikke bake hele tiden 😉 Dette skal jo heller ikke bare være en bakeblogg, men foreløpig er det nok mest søte (men sukkerfrie!) oppskrifter som er lagt ut.

Jeg kommer til å lage en del snop til jul, ofte blir det spist mer snop enn kaker. Av lavkarbo julekaker blir det nok iallfall kokosboller, kransekakestenger, pepperkaker og peppernøtter. I tillegg har jeg laget valnøttpinner tidligere, som virkelig smaker jul. Av snop blir det kanskje trøfler, bounty, hjemmelaget sjokolade, dødelige mandler, valnøttmarsipan og troika. Og fudge! Det er ikke sikkert alt blir servert i jula, noe blir kanskje laget, servert og oppspist i tida før 😉

I jula vil jeg gjerne ha noe å ha pålegg på, og kommer nok til å lage vennlige knekkebrød og solrike rundstykker.

I jula prøver jeg å spise så lavkarbovennlig som mulig, men smaker på en kake eller dessert hvis jeg har lyst på det. Jeg er normalvektig, jeg trener mye, og det er ingen krise for vekta eller sjelen om jeg smaker en julekake. Jeg får imidlertid raskt eksem og vondt i magen, så ofte lar jeg vær, og snoker i stedet i mine egne kakebokser 😉

Hva skal dere lage av kaker og snop? Er det noen spesiell julekake dere savner?

Ha en nydelig fredag 🙂

Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo, Småplukk. Bokmerk permalenken.

23 svar til Julekaker og julesnop

  1. Maiken sier:

    Takk for tips! Kommer godt med nå 🙂 Spørsmål til vaniljefudge , hva har du puttet i dem slik de er avbildet i dette innlegget? Så vanvittig godt ut…. Tror jeg skal lage slike til min kjære mormor i julegave -hun elsker myk karamell, men skal ikke ha sukker pga at hun nesten har diabetes. Så igjen -takk! Nå blir mormor glad!

    • Takk for hyggelig kommentar! På bildet er det paranøtter og biter av mørk sjoko i. Veldig godt å ha nøtter i! Lykke til!

      • Siren sier:

        Hei!
        Fikk denne linken gjennom LenaBeatrice sin blogg, disse så jammen knall gode ut!
        Men jeg lurer på hvor mange karameller/fudge får jeg ut av denne oppskriften. Vil regne ut antall KH 🙂

      • Hei, du! Så koselig at du fant meg! Beklager litt sent svar, travel dag! Jeg brer ut røra i en brødform, og har delt den opp litt etter litt, i små biter. Jeg gjetter på at det blir 30-40 biter? Ganske få karber per bit, altså. Men nå lager jeg alltid mine med nøtter og lit mørk sjokolade, så da må jo det eventuelt telles med i tillegg!

  2. vell.. kunne godt tenkt meg kremmerhus (aka kromkake) noen ideer på oppskrift?

    • Oi! Jeg har aldri lagd krumkaker, men kan hende det går hvis man finkverner mandelmel helt og bruker fiberhusk. Jeg er neimen ikke sikker!

      • Veronica/Gale Matverden sier:

        Krumkaker er digg, så det måtte jeg tenke litt på… det må jo være noe som lar seg bøye lett før det stivner. Da var første tanke noe lignende dette, parmesan chips: http://theitaliandishblog.com/imported-20090913150324/2009/8/23/for-tomato-season-roasted-tomato-soup-with-parmesan-crisps.html

        De skal være bøyelige og jeg har sett oppskrifter på alt fra skåler (lagt over opp-ned glass og kopper) til ruller (rullet rundt kjevler eller tynnere rør). Man får vel kanskje ikke helt krumkake-mønster, men det burde jo gå an å late som?

        Tenker man kan fylle en oste-krum (kanskje man kan blande i mandelmel og?), med frukt og kanskje krem, uten at det blir så altfor rart i smaken.

        Selv skal jeg få laget rå sjokolade av det kit-et jeg kjøpte for evigheter siden, … delfiakake frister (ville vært gøy å teste med rå kakao og kokosfett av god kvalitet), men vet ikke om jeg orker å ha så mye mat i hus heller, har jo et hav fra sverige… men det kan jo ligge i mange måneder, en delfiakake blir jo ferskvare. Kaker og kjeks med hvetemel er jeg igrunn ikke så altfor glad i uansett, blir så tørt… foretrekker krem og lignende jeg da 😉

      • Det er nok stor forskjell på ekte krumkake og ostekrumkake- selv om sistnevnte høres nydelig ut! Delfiakake er nok lett å lage lavkarbo, tror det er en oppskrift i Cocosa- heftet og. Send meg en link hvis du prøver!

  3. Turid sier:

    Tusen takk for alle gode tips!
    Tror jeg må linke deg! Jeg ligger i grensen for diabetes 2 og min datter har type1. Ser vi kan få mange greie oppskrifter her;)
    Mitt problem i tillegg, er at jeg ikke tåler melk:(

    Turid;)

  4. Anita sier:

    Å, nam de så gode ut!:) Samme her, vi lager og spiser opp det meste før det blir jul. Ganske greit i grunn, i jula er det jo så mange gode middager at man nesten ikke har plass til annet;)

  5. Silje Silje sier:

    Åh, jeg greier ikke bestemme meg for hva jeg skal lage, vil prøve så mye men vil ikke bruke opp alt i skapene på testing. Skal uansett lage kokosmakroner, sjokoladetrøfler, marsipan og sjokolade i forskjellige varianter 🙂 Kanskje jeg baker eplekake også. Også har jeg lyst å få til småkaker av noe slag. Skal få låne mandelkverna til svigermor nå snart, så da får jeg prøvd meg på litt flere ting 🙂

    • Jeg har lyst til å lage mye mer enn vi orker å spise opp! Og det koster faktisk en del å prøve seg fram! Gleder meg til å se hva du tryller fram! Jeg kverner ofte mandler i foodprocessor, selv om det er en ufin behandling av mandler!

  6. Line sier:

    Skal iallefall lage fudge etter din oppskrift, mm, pepperkaker, marsipan og sjokolade. Men selv har jeg en liten pause fra lavkarbogodis, ble for mye av det gode en periode. Men i kveld skal jeg kose meg masse:). God helg søta

  7. minblog68 sier:

    Du har kjempe fin blogg som jeg har vært innom og snoka på. Ha en fin helg.

  8. Marianne sier:

    åh.. solrike rundstykker? Har du oppskrift på dem eller? Hørtes nydelig ut 😀

  9. e84 sier:

    Jeg lurer på oppskriften på Bounty som du nevner over her jeg?
    Også må jeg signere på det som blir sagt tidligere her…., sliter skikkelig med å bestemme hva jeg skal lage til jul. Er så altfor mye godt å velge mellom. Men de kokosbollene dine må jeg i hvertfall prøve 🙂 Også blir det marsipan og sjokolade godis i hvertfall 😀 Så får vi se hva annet jeg velger 😉

    • Det går gjerne mer snop enn kaker, iallfall her! Har ikke lagt ut Bounty-oppskriften enda 😉 Må spare noen til etter jul, så jeg har noe å legge ut på bloggen da også 😉 Kokosbollene er veldig gode, altså! Anbefaler valnøttmarsipanen også, den er nydelig!

  10. Tilbaketråkk: Statistikk for 2010 | Fristende lavkarbo

Legg igjen en kommentar