Marsipan og marsipankjeks

Marsipan er jo nydelig, eller hva? Denne oppskriften er laget på finmalte, avskallede mandler. Det kan du gjøre selv, eller kjøpe ferdig.

2 dl finmalte mandler (ca 90 gram)

1 dl sukrinmelis

1 ts vaniljepulver evt smak til med vaniljeessens

1 mellomstor eggehvite

Sikt melisen og vaniljepulveret. Rør det tørre sammen, og tilsett eggehviten. Voila! Vaniljepulveret gir en mørkere farge på marsipanen, så vær obs på det. Oppskriften gir rundt 20 marsipankuler. Her har Sofia lekt seg litt:

I fjor var det flere bloggere som lagde marsipankjeks, og Sofia og jeg måtte teste. Vi trykket ut figurer, og stekte de midt i ovnen ved 175 grader i 12 minutter. Mens mor ikke så, lekte Sofia seg litt igjen… Har hun arvet min kjærlighet til mørk sjokolade? Disse kjeksene falt i smak! Vi hadde gjester den dagen, og både barn og voksne likte de.

Forøvrig brukte jeg disse finmalte mandlene fra Funksjonell Mat. Husk at de har fri frakt i dag og i morgen!

Velbekomme!

Dette innlegget ble publisert i Kaker, Oppskrifter, Snop (lavkarbo). Bokmerk permalenken.

39 svar til Marsipan og marsipankjeks

  1. Tilbaketråkk: Julekaker og julesnop | Fristende lavkarbo

  2. Linn sier:

    Ser nydelig ut! Spørs om jeg ikke må lage disse før jul altså! 🙂
    Ha en fin søndag, søta!

  3. Lissi sier:

    Ååå, disse må prøves 🙂 Jeg har eggehvitte(r) igjen etter at jeg laget hjemmelaget vaniljesaus fra boka di ista.. I kjøleskapet står hjemmelaget gele og cake-pops.. Også fra boka de 🙂 Her er det fam.bursdag idag nemlig 🙂 For høykarbere har jeg laget vanlig gulrotkake.. 11-åringen her spurte nemlig pent om jeg ikke iallefall kunne lage den «vanlig» -og siden hun er en av bursdagsbarna måtte hun jo få ønsket oppfylt 😉

    Men du, ene halvparten av cake-popsene blandet jeg med jordbærpure som du har som eksempel -men jeg fikk nok litt for mye oppi smulene (selvom jeg ikke brukte alt). Det er fortsatt litt løse, men står i fryseren.. Etter 30 min kunne jeg ikke stikke pinnen i de, for de var ikke stive nok 😦 Men trur du de vil stivne om de står lenge nok? Sjokolade seia ren ble veldig vellykket 🙂

    • Gratulerer med dagen til 11-åringen!

      Hmmmm, jeg vet ikke helt. De med jordbær er litt løsere, men ikke så løse at man ikke får stukket pinne i de. La de stå litt til og prøv! Kos dere i bursdag!

      • Lissi sier:

        De sto enda en stund, kanskje 1 time totalt..Og da gikk det 🙂 Mmmmm, de var gode..Måtte jo teste den som ble «ødelagt» ved første forsøk….

  4. ninabakke sier:

    Flinke dere er 🙂

    God søndag.

  5. Ruth sier:

    Det så jo veldi godt ut! Men jeg synes ofte sukrin og sukrinmelis lager en litt isende smak i bakverk. Merkes ikke det her?

  6. -m- sier:

    Åhhh, blir jo rent i julestemning av bildene dine. Ser spennende ut. Ser også at du har en flott uttalelse i Dagbladet på nett idag, sammen med flere som er opptatt av lavkarbo og baking.

    Tar meg den frihet å linke til den så flere får se, håper det er greit.
    http://www.dagbladet.no/2011/11/20/nyheter/livsstil/mat_og_drikke/forbruker/19091947/

  7. Nina sier:

    Ingen mandelessens altså? 🙂

  8. Dette må prøves! Hvor lang tid holder marsipanen i kjøleskapet? Siden det er rå eggehvite inkludert tenkte jeg.. 🙂

  9. under opplæring sier:

    Blir disse kjeksene sprø? Bare kjelver man ut marsipanen da og trykker ut former da?Oppbevarer de i en tett boks??? Bare mas på meg i dag!Men jeg savner skikkelig noen kjeks som jeg kan by på til kaffigjester OG spise selv! :))))

    • Ja, det ble de! Oppbevares lufttett i en boks i kjøleskapet, men her forsvant de på et besøk, så jeg vet ikke antall dager. Og ja, kjevle og trykke 🙂

      • under opplæring sier:

        TUUUUSEN TAKK! Da må disse absolutt bakes!Men boks i kjøleskapet??? Det var da merkelig….pleier og oppbevare kjeks på kjøkkenbenken i boks vel? Hmmmmm…
        Åh,gleder meg til å bake.Nå har jeg endelig fått kjøpt meg vaniljepulver også! 😀 TJOHOO

      • 🙂 🙂 Ja, altså. For å få lavkarbokjeks til å være sprø, må de oppebvares kaldt og nytes straks 🙂

  10. under opplæring sier:

    Spør deg også med d samme igjen ang kransekakestenger???Har eksperten en lavkarbo oppskrift på det,som git seige gode kransekakestenger????Det hadde vært noe å imponert pappa med seddu! 😀

    • Ja, det har jeg glemt. Jeg lagde i fjor, men sukrinmelis, men synes ikke de ble perfekte. Har hørt rykter om at Tagatesse må til som tillegg til sukrinmelisen, og har anskaffet meg det. Men har ikke kommet så langt enda 🙂

      • Kristbjørg Dale Bolstad sier:

        Hei. Laga prøve på kransekake-stenger i går, med 100g mandler og 100g sukrinmelis. Men, dei blei ikkje gode, veldig ekkel ettersmak pga sukrinmelisen. Og dei blei ikkje seige! Kva er Tagatesse? Er det melis-erstatning? Kor får man kjøpt det?

      • Man må bruke mye mindre sukrin, rett og slett. Det er sukker som gir seighet, så det går ikke med sukrin. Tagatesse er en annen naturlig sukkererstatning. Jeg vet at et bakeri har fått til god kransekake med en blanding av sukrinmelis og tagatesse. Men jeg har ikke rukket å teste enda selv. Les mer på tatagtesse.no.

    • under opplæring sier:

      Takk igjen for svar! Detta andre sukkertet har jeg desverre ikke i hus.Er så mange rare saker man må anskaffe seg på dette kostholdet og rimelig er d stort sett ikke.:) får håpe marsipankjeksa er så gode at jeg blåser i hele kransekakestengene! Fnis…..:)

  11. Blondie sier:

    Jeg lurer også på oppbevaring. Kunne være godt å ha litt til jul, men da er det kanskje best å fryse dem?

  12. Lissi sier:

    Lagde en porsjon av disse idag, og ungene var med og trykket ut.. Stjerner, sommerfugler og ender 🙂 Kjeksene dyppet vi i sjokolade og de er borte vekk nå -så tydelig falt de i smak blandt gjestene våre idag 🙂

  13. kongladesign sier:

    Tove:
    Takk for rådet om å forsterke med f.eks, kanel, vanilje. Det funket !
    Denne oppskriften skal jeg dele med min «lavkarbofrelste» datter på 19 🙂
    Tipser henne også om denne flotte bloggen:)

  14. No.15 sier:

    Dette var jo superenkelt, tok liten tid og var GODT! Jeg hadde bare vanlig mandelmel, kanskje derfor det ble litt lite med en eggehvite (?) – så jeg tok to 😉
    Skal prøve meg på kjeksene også.

  15. under opplæring sier:

    FIKK ånden nå før ett program på tv og nå står kjeksa i ovnen!!!! Weeeeee! Gleder meg og håper de holder seg sprø leeeenge i kjøleskapet for da blir dette julebakst!Blei 18 kjeks jo! ..bare 5 min igje her nå så får vi se om de falt i smak! tvitvi 😀

  16. Kristin Hanssen sier:

    Hei 🙂
    Lagde disse her i dag,men syntes de ble veldig søte,så lurer på om de er det eller det bare er meg..hehe…;-) Vi lagde marsipan både på lavkarbo og vanlig og den på sukrinmelis ble jo super søt enda jeg fulgte oppskriften din…
    Men ble gode så lenge man bare tar en liten bit..hehe

  17. Rosa sier:

    Hej! Må lige fortælle at jeg har lavet din marcipan i dag med rigtig godt resultat. Jeg smuttede ikke mandlerne, så det gav den fineste lysebrune farve på marcipanen. Halvdelen trillede jeg til bitte små kugler og kom i små konfektforme og hældte over med flydende mørk 85% chokolade. En lille overraskelse indeni 😀 Den anden halvdel lavede jeg til marcipankiks. Mums, så fine og sprøde. Tak for opskrifterne!
    Min familie skal til Norge i næste uge, så nu har jeg bedt dem om at købe din bog til mig! Glæder mig…

  18. Jeg har nettopp vært og kjøpt sukrin… (Fytterakkeren så dyrt det var!) Spørsmålet mitt er… På pakken står det at det kan brukes ved baking og koking men ved høyst 160 grader, mens kjeksene her skal bakes ved 175 grader…. Hva er rett??? Kan temperaturen være noe av årsaken til at man opplever sterkere søtsmak? Ble bare litt nysgjerrig på dette 🙂

    • Hei! Litt dumt med så sent svar, beklager. Da jeg lagde oppskriftene, sto det ikke noe sånt. Jeg har ikke fått med meg det, jeg. Prøv 160 grader og heller litt lengre tid. Ellers så er det såpass lite sukrin i oppskriftene mine at du ikke får den distinkte smaken 🙂

      • Jeg har forsøkt kjeksene slik det står i oppskriften…. Det er første gangen jeg bruker sukrin og jeg tror det blir vesentlig mindre av det stoffet neste gang jeg lager kjeksene. Fikk en veeeeldig supersøt ettersmak. Ellers var det en fin oppskrift -jeg likte konsistensen på kjeksen, og jeg gleder meg til å følge med på hva som kommer. Har forresten akkurat laget Bounty… Fusket og brukte lys kokesjokolade i et generøst lag nå til jul. Himmmmmmelsk 😉

Legg igjen en kommentar