Enkel sjokoladekake – lavkarbo og sukkerfri

Jeg er vel ikke den eneste som sliter med å komme i gjenge matmessig etter påskeferien? Da kan vi jo drømme om å fylle lørdagen med smaken av sjokolade… oppskriften er selvfølgelig enkel, det er jo slik jeg liker det!

5 mellomstore egg

6 ss sukrin

2 ts bakepulver

1 ss fiberhusk

5 ss kakao

4 ss mandelmel (jeg bruker det fra Funksjonell mat)

2 ss kokosmel

50 gram smeltet smør

Slik gjør du:

Pisk egg og sukrin godt sammen. Bland sammen det tørre, og bland det inn i eggedosisen. Rør til slutt inn smeltet smør.

Kaka stekes midt i ovnen på 175 grader i 25-30 minutter.

Glasur:

1,5 dl kremfløte

50 gram mørk sjokolade

Smelt sjokoladen. Pisk fløten til myk krem, og bland inn den smeltede sjokoladen. Pynt kaka – og nyt!

Velbekomme!

Dette innlegget ble publisert i Kaker. Bokmerk permalenken.

34 svar til Enkel sjokoladekake – lavkarbo og sukkerfri

  1. Linn Therese sier:

    Denne så god ut, og så enkelt! På lørdag skal jeg i mitt første bursdagsselskap siden jeg startet på lavkarbo, så da skal jeg jammen lage meg denne. Hvis jeg følger oppskriften slavisk, hvor mange karbo inneholder hele kaken sånn ca? Hvilken sjokolade har du brukt i glasuren?

    • Jeg har en forkjærlighet for enkle oppskrifter, men er ikke så flink til å regne ut karber… Jeg har brukt Freia 70% i kremen, så det blir ca 20 karber inkl fløten. Du kan godt ta mindre sjokolade, altså! Selve kaka må jeg gjette på, det er jo kakaoen, mandelmelet og kokosmelet som gir karber. Jeg har brukt Freia Regia orginal, og et raskt overslag tilsier at bunnen inneholder 20 karber? Altså 40 tilsammen!

  2. haukeblikk sier:

    Kan man erstatte mandelmel med fiberhusk eller bakepro dersom man ikke har mandelmel?

  3. Melusine sier:

    Fristende! Kanskje jeg skal prøve denne som fredagskos i morgen 🙂

  4. Ann-Katrin sier:

    Bruker du vanlig kakao eller rå kakao i kaken?

    • Hallo 🙂 Jeg har brukt Freia Regia kakao. Denne kaka ble servert til barn og familie som ikke spiser lavkarbo, og som heller ikke er så vant med smaken av rå kakao! Freias kakao inneholder ca 14 karber per 100 gram 🙂

  5. Linn sier:

    Mmm. Ser nydelig ut, Cecilie! 🙂

  6. Catrine sier:

    NAM! Så skikkelig god ut! (Og jeg fortsetter å skryte av meg sjøl til deg! 2 runder rundt Sognsvann i går, 6,4 km sier de, og jeg løp kontinuerlig i 47 minutter! Nok en ny pers i utholdenhet!)

    Catrine

  7. e84 sier:

    Denne skal jeg prøve en gang, for sure! Men nå jobber jeg med å komme tilbake til rutinene her, så blir ikke helt ennå 😉

  8. Hege-mor sier:

    Tusen takk for flott oppskrift! Er ganske fersk på lavkarbo, og leser og leiter etter gode oppskrifter. Denne kaken tok jeg med meg i familie-bursdag i ettermiddag – enkel og god kake 🙂 Frøkna min på 7 syntes kaka var skikkelig god!!
    Denne kaken er absolutt en oppskrift jeg kommer til å bruke mange ganger! Men tar nok litt søtning i fylle neste gang. Nok en gang, takk for flott oppskrift, og flott blogg!

  9. MaritBE sier:

    nam 😉 Denne skal jeg prøve !

  10. Tilbaketråkk: Godbiter uke 17 | kaffedamen

  11. Tilbaketråkk: Chokoladekage | Madbanditten

  12. Tilbaketråkk: Lækker sommerfrokost | Madbanditten

  13. Renate sier:

    Hei!
    Skal ha selskap til uka så jeg måtte prøvekjøre oppskrifta i kveld (ettersom det meste jeg gjør på kjøkkenet skjærer seg..). Fulgte oppskrifta til punkt og prikke, men fikk ikke eggedosisen stiv. Blir eggedosis med sukrin lik som med sukker? Synes jeg vispa lenge men den ble litt «slapp». Og kaka ble flat som ei pannekake til tross for at jeg sikta inn alt det tørre og brukte den minste formen min. Hm…her trengs eksperthjelp! Gleder meg veldig til bakeboka di:)

  14. Hei Renate! Du, jeg har ikke tålmodighet til å vispe til eggedosis, selv om det skal gå an. Jeg visper det godt sammen… Men flat har den aldri blitt. Husket du bakepulver? Noen ganger vil jo ikke bakst samarbeide, uansett hvor rett vi gjør. Hvis du steker i firkantet form og den blir flat, kan du dele den i to og ha et lag krem, sjokoladekrem eller smeltet mørk sjokolade som fyll. Lykke til med nytt forsøk!

    • Renate sier:

      Hei og takk for svar:)
      Jeg brukte dette mandelmelet fra iherb: http://www.iherb.com/Now-Foods-Healthy-Foods-Almond-Flour-10-oz-284-g/388?at=0 er usikker på om det er likt det som Funksjonellmat har, mener å ha lest et sted at det er forskjell på om mandelmelet er fettredusert eller ikke, det oppfører seg visst forskjellig i bakst. kanskje det er feilen. Men iallfall, kaken smakte nydelig selv om den ble litt flat! Takk for inspirasjonen;)

      • Bingo 🙂 Det er det som er forskjellen! Det fettreduserte melet er mer fiberrikt. Det innebærer at man da trenger mindre væske. Altså skulle du puttet oppi litt ekstra av det melet fra iherb. Det er nemlig bare kvernede mandler 🙂

  15. levtil100 sier:

    kan jeg bruke 6 ss mandelmel eller kokosmel i stedet for 4+2 ss? hva med jyttemel eller rismel?

    • Jeg har ikke kjennskap til jyttemel eller rismel, dessverre. 1 ss kokosmel tilsvarer ca 2 ss mandelmel. Hvis du bare skal bruke kokosmel, erstatter du det med halvparten av oppgitt mengde mandelmel. Det er veldig godt med bare kokosmelet!

  16. Anniken sier:

    Takk for oppskrifta jeg var på leting etter: rask, enkel og god kake! 🙂 Den kommer nok til å bli laget flere ganger! 🙂 Er ellers kjempeinspirert av bloggen din. Livet med lavkarbo er så utrolig interessant og spennende! Takk takk! 🙂

  17. Ingrid sier:

    Hvor stor form brukte du?

Legg igjen en kommentar