Vintips til helgen

Nå håper jeg min far lukker øynene godt igjen! Blant mange ting er han også vinskribent, og har litt andre kriterier for å velge vin enn det jeg har. Mine viktigste kriterier om dagen er sukkerinnholdet er lavt, at jeg synes den smaker godt, og jeg blir ekstra glad hvis den har skrukork.

Hvor lavt man ønsker å gå med tanke på sukkerinnhold, er vel individuelt. Sånn som jeg, som sjelden tar mer enn ett glass, er ikke så opptatt av om vinen inneholder 1 eller 7 gram per liter. Samtidig er jeg smertelig klar over effekten sukkerholdig vin – selv i små mengder – har på magen min, så jeg er forholdsvis forsiktig.

Disse vinene har jeg prøvesmakt og godkjent:

Hvitviner:

Trimbach Riesling 2008: 4 gram sukker per liter. Fyldig og frisk. Bør drikkes avkjølt, den har litt syre som kjennes når den blir romtemperert. Mange Rieslingviner inneholder mye sukker, men ikke denne. 149 kroner.

Davenne Saint-Bris sauvignon 2008: 2 gram sukker per liter. Ligger klar i kjøleskapet, så jeg kan ikke si noe enda 😉 130 kroner.

CAVA:

Musserende er en slager her i huset. Disse to er favoritter:

SOLER-JOVE Brut Reserva: Inneholder 8,5 gram sukker per liter. Litt i overkant for meg, men den passer fint som en liten velkomstdrikk. 105 kroner.

MARQUES DE MONISTROL BRUT: 7 gram sukker per liter. Denne kan jeg fint ta et par glass av. På sommeren har vi gjerne liggende en flaske eller to i kjøleskapet, i tilfelle gjester. 90 kroner.

Rødvin:

SALADINI PILASTRI ROSSO PICENO: Ukjent sukkerinnhold. Økologisk vin. Denne inneholder en del garvestoffer, som jeg i utgangspunktet ikke er så begeistret for. Men denne smaker så nydelig, og jeg opplever den som mild, rund og smaksrik. 109 kroner.

SANTA JULIA Organica Bonarda: 4,30 gram sukker per liter. Økologisk vin. Fyldig og frisk, men inneholder også en del garvestoffer. Jeg liker denne til mat. 95 kroner.

KEN CREEK: Typisk lavkarbo-vin! 1 gram sukker per liter. Jeg er veldig glad i denne, men det er kanskje lov å si at det er en litt enkel vin. Ikke den helt store smaksopplevelsen, men enkel, god – og med skrukork 😉

Rosé:

I svært mange år har jeg skydd roseviner, etter en forferdelig opplevelse grunnet histaminene i en Matteus. Jeg fikk rett og slett allergisjokk. Her om dagen leste jeg i Dagbladet om en rosevin som passet fint for allergikere:

Rosaura: 0,2 gram sukker per liter. Denne falt jeg helt pladask for! Mild i smaken, men likevel fyldig. Litt skummel, for jeg føler at jeg drikker saft, selv om det er en tørr vin. Denne kommer til å bli en gjenganger i kjøleskapet i sommer. 140 kroner.

Noen av vinene jeg har nevnt, koster litt. Her i huset må vi minne oss selv på å ta et glass på lørdag kveld. Derfor synes jeg det er hyggelig å teste ut viner jeg har lyst til å smake på, og ikke bare tenke på pris.

Legg gjerne igjen flere tips i kommentarfeltet!

Ha en nydelig fredagskveld!

Dette innlegget ble publisert i Vintips. Bokmerk permalenken.

22 svar til Vintips til helgen

  1. Pauladesign sier:

    Så flott liste over vin du kom med der. For jeg skal på fest i morgen og da passer det bra at det er noen viner med lite sukker.
    Og du, jeg må le for her om dagen så fikk vi Vestfold avisa i posten. Og tilfeldigvis leste jeg en artikkel av …….Bratlie om vin ( husker ikke helt fornavnet). Og nå sier du at det er faren din. HA ha ha. festlig i grunn.

  2. Kristin sier:

    Heisan,mange gode vinar her ja:) Lov å kose seg iblant. Eg er både interresert i vin og likar vin!!God helg!

  3. Linda Haga sier:

    Hei igjen og takk for supre vin tips 🙂
    Håper det er ok at jeg lager et innlegg med disse gode tipsene dine med link til bloggen din selvsagt. Dette er så bra at det må videreformidles 🙂
    God helg 🙂

  4. Ida sier:

    Dette innlegget er bokmerket, hehe. Det er så kjedelig å måtte våkne opp med verdens verste fyllesyke når man så vidt har drukket bare en dråpe vin! Nå ble jeg nysgjerrig når det gjelder histaminer i vin. Jeg vet at ME-pasienter helst skal si fra til sykehuspersonell ift. operasjoner med narkose, fordi noen typer er histaminfrigjørende og da kan man risikere å bli veldig dårlig. Det er kanskje delvis grunnen til at de fleste med ME tåler vin dårligere enn de pleide å gjøre. Nå må jeg google litt, tror jeg… 😉

    • Gjør det! Da må jeg anbefale deg å teste den rosaura! Mild, med lite sukker og lite histaminer. Jeg har aldri merket så lite til en vin før 😉

    • Nina sier:

      Ken Creek inneholder svært lite histaminer. Jeg har valgt denne i årevis pga dens lave histamin-nivå. Når jeg nå er på lav-karbo, er det god grunn til å fortsette å velge denne!

  5. Lykkehjemmet sier:

    Skal teste ut et av rødvinstipsene dine i morgen. Selv har jeg ikke tenkt nevneverdig på sukkerinnholdet i vin.. Koser meg uansett! I kveld er det Museum Real Reserva 2004. Mmmmm 🙂

  6. Tilbaketråkk: MANGE NYE LAVKARBO OPPSKRIFTER OG DRIKKER | Lindas Lille Verden

  7. mjuuugly sier:

    Fine tips! Syns det er så vanskelig med vin for det er så enormt utvalg. Har funnet meg noen favoritter og de kjøpes igjen og igjen. Roséen vekket min oppmerksomhet, men som du sier så er rosé nesten litt skummelt for det smaker jo saft! :O

  8. MaritBE sier:

    Så genialt innlegg 😉 Skal absolutt testes! Tusen takk.

  9. Stine sier:

    Min absolutte favoritt: Domini Veneti Valpolicella Classico Superiore med 0,4 g sukker pr l (Italia) Nydelig vin!! Fin blogg:)

  10. Beathe sier:

    Dönnhoff (riesling) har i følge mannen på vinmonopolet 2 gram sukker per liter 😉 Jeg synes den var god!

Legg igjen en kommentar