Krydderostmuffins

 

Ja til kompliserte navn! Disse fikk flott konsistens og nydelig kryddersmak av osten. Her kan du eksperimentere med å prøve forskjellige oster! Gresskarkjerner kan byttes ut hvis du ikke har det, for eksempel med solsikkefrø. Jeg har brukt usaltede gresskarkjerner.

Du trenger:

125 gram krydret smøreost (jeg brukte Tine krydderost)

4 mellomstore egg

1 dl solsikkefrø

1 dl gresskarkjerner

2 ts bakepulver

1 ss fiberhusk

½ ts salt

 Slik gjør du:

Visp osten myk. Tilsett deretter eggene, ett om gangen. Kvern solsikkefrøene og gresskarkjernene til mellomgrovt mel i en foodprocessor. Bland bakepulver, fiberhusk og salt raskt inn til slutt. Bland deretter det tørre inn i det våte. La røra svelle i 10 minutter.

Rundstykkene blir finest hvis de stekes i et muffinsbrett. Smør brettet med litt smeltet kokosolje, og bruk en spiseskje røre til hver muffins.

Muffinsene stekes midt i ovnen på 200 grader i cirka 15 minutter. La de kjøle seg ned i formen.

Velbekomme!

Dette innlegget ble publisert i Brød. Bokmerk permalenken.

17 svar til Krydderostmuffins

  1. Camilla sier:

    ÅÅ! de så gode ut.
    Bare synd at jeg ikke tåler melkeprodukter.
    synes det er litt vanskelig med lavkarbo fordi
    det brukes så mye fløte og ost i oppskriftene =/

    Bloggen din inspirerer..
    Ha en fin kveld 🙂

    • Hei, Camilla! Tusen takk 🙂 Du, ofte kan man bruke kokosmelk i oppskriftene. I denne tror jeg nok du kan bruke det tykke laget i en boks kokosmelk, og så heller krydre det som du har lyst! Jeg er litt forsiktig med meieriprodukter, og lager kokoskrem til å ha i kaffen min. Da setter jeg en boks kokosmelk i kjøleskapet til den er blitt kald, og skraper så ut det stivnede laget og visper det til krem sammen med litt sukrin 🙂 Kan fint bake med kokosmelk, altså!

  2. MaritBE sier:

    Nam 😉 Disse skal jeg prøve !

  3. No.15 sier:

    Skal prøves. Takk for at du deler 🙂
    Ser for meg at lillemor kommer til å like det også.

    Klem

  4. Janicke sier:

    Disse var kjempe gode. Brukte naturell kremost for det var det jeg hadde og tilsatte dill. Suksess blant barn og voksne her i huset og er matpakkerundstykker i dag. Tusen takk for oppskrift 😀

    • Vær så god 🙂 Jeg er kjempefornøyd med de selv, og man kan jo bare bruke den osten som frister! Tror det kommer mange varianter av denne på mitt kjøkken, iallfall 🙂

  5. andemora sier:

    Ser spennende ut! Skal det ikke være bakepulver i?

  6. andemora sier:

    Så det nå, unnskyld 🙂

  7. Karen sier:

    Ah, gleder meg til å komme hjem og teste ut disse små godsakene!
    Du har forøvrig en flott blogg, virkelig inspirerende! 🙂

  8. my sier:

    igjen en fristendes oppskrift! den blir definetivt testet ut!

  9. bompibjørnen sier:

    prøvde de i dag! var kjempegode!! men vil de holde seg i kjøleskap eller romtemperatur? digger bloggen din, med kjempegode tips!

  10. Trine RJ sier:

    Da er disse testet. Og de ble innmari fine å se på!
    Jeg sliter imidlertid litt med konsistensen på LCHF-bakst, jeg synes de blir litt vel «spenstige» 🙂 Jeg tror jeg ville likt de enda bedre med litt skarp/smakfull revet hvitost i røra. Det skal prøves!
    Og så lurer jeg på om det er noe galt med smaksløkene mine, altså. Ser stadig at dere andre synes at krydderostene setter smak på bakverket, men jeg kjenner nesten ikke kryddersmaken i det ferdige resultatet! Er tydeligvis lam i smaksløkene, hehehe 🙂

Legg igjen en kommentar