Naturlig mat og småspiste barn

Etter at babyene er ferdige med å nære seg av søt og fet morsmelk, så begynner vi foreldre å nære de etter statens anbefalinger – på grøt og frukt. Mat fullt av sukker (fruktose i frukten), mat med høyt karbodratinnhold og og med lite energitetthet. Mange grøttyper er jo også tilsatt sukker!  

Fet mat er energirik mat. Farmor sa alltid til oss at barn trenger fett, og vi mente jo at hun ikke skjønte noe som helst. Fett var jo lisvfarlig, og i stedet spiste vi kornprodukter, margarin og mager mat. Men kanskje hadde farmor rett likevel?

En svensk undersøkelse viser at barn som får fullfete meieriprodukter er slankere enn barn som får lettprodukter. Jeg synes egentlig det er en helt oppsiktsvekkende (og positiv) undersøkelse, og skjønner ikke hvorfor ikke det har stått på førstesiden på utallige norske aviser!

De første 9 årene av min karriere som mor, fulgte jeg anbefalingene til Statens råd for ernæring, og fylte kjøleskapet med lightprodukter, margarin, ekstra lett melk og lett ost. Men når man tar bort fettet i maten, så erstatter man det med noe annet. Dette er produkter som inneholder mer karbohydrater enn det fullfete moderproduktet. Det er også mindre energirikt og det metter derfor mindre!

Nå som jeg har lest mye om naturlig mat og selv har erfart hvilken effektet kosthold som inneholder  naturlig, mettet fett og forholdsvis få karbohydrater har, så er det en ting som framstår som helt uforståelig for meg:

Hvorfor mener vi at kjemisk framstilt mat, sterkt prosessert mat og mat med mange tilsetningsstoffer er sunn mat?

Jeg skriver vi, for jeg mente det tross alt i mange år selv. Tenk at pizza grandiosa er nøkkelhullsmerket!

Mine barn får fiberrik pasta, de spiser både ris, brød, havregryn og frukt. Men det utgjør ikke størstedelen av kostholdet deres!

De fleste barn er småspiste i perioder, og det har særlig vært en utfordring med vår yngste. Men mor vet råd! Selvsagt kan jeg tilby henne brødskive med nugatti, men jeg synes det er viktig at småspiste barn i det minste spiser energitett mat. Minstejenta elsker ost, og på småspiste dager får hun rett og slett smeltet ost med varm salami. Ostesmørbrød uten brød – og med osteskiver tykke som brødskiver. Da skal det ikke så mye til før hun har spist et kaloririkt måltid. Og jentene våre har svært mye energi – selv om de spiser mat med naturlig fett. Eller kanskje nettopp derfor?

Dette innlegget ble publisert i Barns kosthold. Bokmerk permalenken.

24 svar til Naturlig mat og småspiste barn

  1. Heidi sier:

    man skulle jo tro det var datteren min jo :P..ost ❤

  2. tantebleik sier:

    1åringen min eeeeeelska kvitost,tomat,kesam,matyogurt,xottage cheese,biola med MASSE linfrø,sesamfrø,chiafrø,hampfrø og bær oppi!! 🙂 Meierismør og proteinbrød egg og havregryn! Udos olje på teskei går ned på høykant!!! Hehe…kjempekjekt!! Men regner med at det ikkje vare evig…..;/

  3. Det var et utrolig fint innlegg, og dette om småspiste barn 🙂 Har en liten som selv er ganske småspist.. til tider hvertfall. Men han elsker å gomle i seg ostebiter, bacon og egg skjært i biter; som snacks 😀 Og snacks får alle ned. Han er alltid full av energi, samtidig som han er tynn og slank, helt normal, og veldig sjeldent syk – han er over 2 år nå, og kun vært syk 1 – èn gang. Lurer på om dette kan ha sammenheng med et lavkarbo-kosthold? dette med immunforsvar.. Javist får han også brød, fullkornsris og fullkornspasta. Men ikke som hoveddel, og jeg gir han mer grønnsaker enn frukt 😀

    • Det er akkurat samme mat som min fikk da hun hadde en langvarig dårlig spiseperiode! Egg, bacon og ost 🙂 Men du vet, det er så veldig raskt og enkelt å lage smeltet ost 🙂 Ja, svært mange sier jo at de har fått bedre immunforsvar etter å ha lagt om til lavkarbo.

      Du, tusen takk for komplimentet for selve innlegget. For dette innlegget følte jeg at jeg ikke fikk til!

  4. Sara sier:

    Flott innlegg jeg skal ha med meg i bakhodet til den dagen da jeg blir mor! hehe!

  5. Lise sier:

    Flott innlegg. Jeg kjenner jeg føler meg litt «forvirra» med tanke på hva som er bra og ikke. Ikke bare for min del, men jeg har en datter på 2 1/2 som jeg vil skal spise ekte mat.Jeg begynner virkelig å få øynene opp. Så gjelder det å skaffe seg enda bedre kunnskap. 🙂

  6. Lise sier:

    I tillegg mener jeg det er viktig å inkludere barn i blandt annet matlaging. La de få være med og la de få smake på. Dette er i alle fall populært her.

    • Ja, du har helt rett i det! Min treåring er min faste hjelper – men noen ganger kunne jeg tenkt meg å jobbe alene og, altså 🙂 Høres ut som du gjør en kjempejobb, både med kosthold og med å få barnet interessert i mat. Kjempebra!

  7. mariann sier:

    Kjempebra innlegg. Jeg tenker mye på dette om dagen. Og jeg syns det faktisk er litt vanskelig å måtte «forsvare» meg når jeg ikke kjøper lettprodukter eller vil at datteren min skal spise det… Det er jo nesten som jeg skulle vært kriminell. Heldigvis virker det som om at dette er et tema media er litt mer interessert i, så la oss håpe det kommer enda mer skriverier i den riktige retningen snart 🙂
    GOD HELG

  8. Ennah sier:

    Hva synes du om at mange barnehager har bl. a. «ekstra lett melk», «mager prim», «Soft soya» på menyen hver dag? De fleste tror jo fortsatt at det er sunnere enn ekte vare!!!

    • Nei, vet du, jeg synes IKKE noe om det! Mira har med eget smør, jeg vil ikke at jentene spiser margarin. Jeg vet hun drikker ekstra lett melk i barnehagen. Den ene «tanten» i barnehagen er enig med meg. Barnehagen er sukkerfri, men vet nok ikke helt hvor mye skjult sukker det er i mat. Jeg håper det er en endring på gang – men den tar nok tid!

  9. Naturlig mat er nok et godt uttrykk ja!! Det er mye rart i lettprodukter, av alle slag. Sies jo at dressinger med mindre fett er tilsatt ekstra sukker. Synes de smaker ræv uansett jeg da. Men har hendt jeg har kjøpt de på tilbud osv… aldri mer 😉

    Det burde jo demre snart når «alle» barn er feite, «alle» ungdommer har diabetes 2 og «alle» unge voksne er i elendig form. Kanskje vi gjør noe feil et sted?? Jeg skal ihvertfall lage alt av barnemat selv, OM jeg får barn engang og OM verden er like på trynet enda.

    Lære dem å like mørk sjokolade og syrlige desserter med en gang 😉 så kommer de som «mener godt», og gir dem «skikkelig» dessert, full av sukker og mel, og så blir de bare kvalm over hvor søtt det er og nekter å spise det 😉 Da blir det nok morro ja 😀

    • Det ser ut til at det eneste som demrer, er at mange spiser feil, dvs ikke i tråd med statens anbefalinger. Men hvorfor man spiser feil, det dier staten intet om 😉

      Jeg tror det er helt naturlig for oss å like søtt. Men hvor søtt noe oppfattes som, avhenger helt klart av hvor mye søtt man spiser til vanlig. Tenk, jeg synes det smaker marsipan av mandler! Det oppdaget jeg ikke før jeg la om kosten, gitt!

  10. Morten sier:

    Som pedagog i barnehage syns jeg dette var interessant! Nye kostholdsråd og råd hit og dit. Jeg støtter deres argument og forsøker å endre på matvanene i barnehagen. Det er mange faktorer som «jobber imot». Summen av at mange foreldre og andre ansatte mener at lite fett og light-produkter er bra er en tung sak å jobbe imot. Søte kaker/muffins med hvitt mel er vanskelig å bli kvitt i bursdager osv. Budsjett er også en svært viktig faktor. Det er dyrere å kjøpe produkter som jeg (og dere) syns barn bør få… Jeg kan oppfordre dere til å snakke med personalet på en planleggingsdag e.l. (eller kveldsmøte) Vi på vår arbeidsplass er av ulike oppfatninger og det hadde hatt sterk innflytelse om noen foreldre hadde sagt ifra. Legg debatten på bordet! Få igang en diskusjon om light og sukker og mel og lys pasta og lyse nudler og billig brø fullt av gluten……

  11. Tone sier:

    Synes dette var helt super å lese om. Har barn nr 4 på vei ut av fullamming snart, men har siden forrige for snart 9 år siden blitt glad i lavkarbo kosthold. Så i denne situasjonen har jeg vert ganske rådvill ift hva dette lille nurket skal starte med av «normalt» kosthold når hun nå skal det. Det er, som skrevet, lagt opp til mye frukt og korn….og helst kun det. Flott med blogg som deler av ulike erfaringer:D:D

  12. gladerebarn sier:

    Interessant innlegg du har skrevet! Da jeg fikk nr 3, og bestemte meg for at han IKKE skulle få noe som helst av barnemat fra butikken. Da startet en detektivjobb på sunn næringsrik mat som dekker alle vitaminer og mineraler og næringssstoff en baby trenger. Det var ikke lett å finne frem, men jeg kom i mål. Og alt jeg har lært lager jeg blogg om, så hvis noen trenger inspirasjon til hjemmelaget mat til sin baby, er dere hjertelig velkommen! Her det fokus bl.a. på fett!

Legg igjen en kommentar