Mintsjokolade

– Hva skal barnet hete? – Tja, jeg vet ikke? Sukkerfri After Eight? Etter Åtte? Mintsjokolade? Peppermyntesjokolade uten sukker? Sukkerfrie peppermynteknapper, kanskje?

Noen ganger er det så veldig godt med mintsjokolade, særlig After Eight eller peppermynteknapper. Peppermynteknapper lages av melis, peppermynteolje og fløte. Ikke noe hokuspokus altså, men for å lage sukkerfrie peppermynteknapper, må du like sukrinmelis.

Her i huset er det bare minstejenta og jeg som liker mintsjokolade, så jeg lagde en liten porsjon, nok til ca ti knapper.

Du trenger:
1 dl melis
2 ss fløte
4 dråper peppermynteolje
Sjokolade til å dyppe knappene i

Bland alt raskt sammen. Massen er nå ganske løs, men det er lett å trykke den ut og lage små knapper ved hjelp av et lite glass. Du kan la massen stå kaldt noen minutter først hvis du vil ha en fastere masse å jobbe med. La knappene stivne i kjøleskapet. Smelt valgfri sjokolade i mikroen, og dypp knappene i sjokoladen. La peppermynteknappene med sjokolade stivne helt i kjøleskapet. Jeg bruker ofte 70% sjokolade, fordi jentene liker den godt.

Velbekomme!

Dette innlegget ble publisert i Snop (lavkarbo). Bokmerk permalenken.

43 svar til Mintsjokolade

  1. Janicke sier:

    nam nam så gode ut!! Må lages når min bror kommer for han er vill etter mintsjokolade 😀

  2. Silje Silje sier:

    Sukrinmelis til mintsmak må da bli knall, da kjenner man jo sikkert ikke den kalde sukrinsmaken! 🙂

  3. fru holt sier:

    nam nam…..det så utrolig godt ut!!!

  4. Linn sier:

    NAM! Disse så helt nydelige ut! Gjett om jeg skal prøve å lage de til helgen! Mintsjokkis smaker jo alltid godt. Får man kjøpt peppermynteolje i vanlige matbutikker?

    • Takk, så koselig kommentar! Jeg fant ikke peppermynteolje i noen butikker her. Jeg måtte på apoteket, og det var svindyrt! 125 kroner for en liten flaske! Jeg får lage dette mange ganger, slik at stykkprisen ikke blir så høy 😉

  5. nettisen sier:

    Jeg får aldri nok av sjokkisoppskrifter:-)
    Da spesielt oppskrift på fyll til sjokoladen, her går det mye i kokosfyll for tiden, men jeg ser at nå blir det mint neste gang. Vann i munnen allerede.

    • Oppskriften ble til fordi jeg hadde så ekstremt lyst på mintsjokolade… De smaker ganske intenst, men 3-åringen prøvde å forspise seg på de! Jeg er sjokoholiker, lavkarbo eller ei 😉

  6. Elisabeth sier:

    Mintsjokolade er jo «bærre lækkert», løper ut på kjøkkenet og lager:)

  7. Elisabeth sier:

    Det smakte bare nydelig, takk for herlig oppskrift. Deilig til kveldskosen:)
    De ble veldig myke, tror du det er en idè å bruke mer sukrinmelis? Eller et annet tips om man ønsker dem fastere?

    • Du vet, her hos oss går alt rett fra kjøleskapet og inn i munnen. Mine var iallfall faste rett ut av kjøleskapet. Hvis du tilsetter bittelitt eggehvite blir de iallfall stivere! Så hyggelig at du likte de!

  8. Anita sier:

    Jeg liker ikke sukrinen alene, pga. den kalde smaken, men den forsvinner kanskje litt i peppermynten? De ser kjempegode ut i alle fall! 😀

  9. Silje sier:

    Hei
    Denne oppskriften så helt fantastisk ut!
    Er nettopp lagt over til lavkarbo og har hvert inne å sett på bloggen din og de andre du har linket. utrolig mye bra! Flott at dere legger ut alle oppskriftene!
    Men ser du flere steder har skrevt at du skal lage bounty sjokoladen. har du en oppskrift på den?

    • Tusen takk, og lykke til med nytt kosthold! Jeg har ikke lagt ut oppskriften på Bounty enda! Den er nemlig bedre enn alle andre Bounty-oppskrifter jeg har sett, at jeg driver og sparer den ;);) Den kommer etterhvert!

  10. Helena sier:

    Hei,

    Dette så fristende ut 🙂 Kjøper du sukrin som melis, eller maler du sukrinkrystaller? Event. hvor kjøper du sukrinmelis?

    • Jeg kjøper sukrin som melis – sukrinmelis. Du kan male sukrin selv, men det er jo praktisk å kjøpe ferdig. Jeg kjøper det på helsekosten, eller så kan du handle det på funksjonellmat.no. Tror også kinsarvik.no selger sukrinmelis!

  11. Raili Siiri sier:

    Kan noen fortelle hvorfor mine godteriene ble purøse, ikke seige i det hele tatt? Ble ikke særlig vellykket…hadde gledet med veldig!

    • Hverken Sukrin eller sukrinmelis oppfører seg nøyaktig som sukker eller vanlig melis. Blant annet får man ikke den seigheten som man får med sukker. Men det er søtt og sukkerfritt!

  12. Trine sier:

    Heisann.
    Nå har jeg testet denne oppskriften. Jeg modifiserte den bittelitt ved å ha i noen vaniljedråper for å dempe den kjølige sukrinsmaken litt, da jeg ikke synes denne ble kamuflert særlig av peppermyntedråpene. Nam nam! 😛
    Jeg har tidligere pleid å lage peppermyntekuler med melis og eggehvite. De stivener på en annen måte, blir fastere. Tror nok jeg må teste ut det ved en senere anledning.

    • Vaniljedråper hørtes godt ut! Jeg tenkte jeg skulle teste ut med eggehvitte også! Mine stivnet fint, men de gikk jo rett fra kjøleskapet og inn i munnen… Fikk ikke testet de romtempererte 😉 Takk for tilbakemelding!

      • Trine sier:

        Hei igjen 🙂
        Nå har jeg prøvd med eggehviter i steden for fløte. Brukte også denne gang vaniljedråper i tillegg til peppermyntedråper. Min mening er at konsistensen ble bedre med eggehviter, men smaken ble bedre med fløte.
        Trine 🙂

      • Tusen takk for tilbakemelding! Kanskje trikset er å lage en blanding av eggehvite og fløte? Jeg må teste litt neste gang jeg skal lage de 🙂

  13. Trine sier:

    Tenkte det samme! En blanding blir kanskje aller best 🙂

  14. Mulle sier:

    Jeg ville forsøkt å tilsette en knivsodd med «indisk tragant» som er noe du får på apoteket og blant annet benyttes i falsk marsipan for å få seig konsistens. Jeg brukte dette en gang for lenge siden for å lage sukkerblomster og det forandrer i alle fall konsistensen på melisblandinger (før jeg begynte med lavkarbo). Litt som en slags «gummifier» om dere skjønner. Tror dette er ideelt for å lage godis.

  15. Eileen sier:

    Hei!
    Nå har jeg prøvd oppskriften din to ganger, men får den ikke til.
    Hmm hva kan jeg gjøre feil tru? Bruker akkurat det det som står i oppskriften.

  16. rebecca sier:

    men hvor får jeg tak i peppermynten???????

    • Hei du 🙂 Du får kjøpt peppermynteolje på apoteket! Den koster litt, 125 kroner betalte jeg for en flaske. På iherb har de stevia med peppermyntesmak til litt under 10 dollar, den kan jo være et alternativ 🙂

  17. Silje Brynildsen sier:

    Disse var helt ndelige! Men neste gang skal jeg huske å legge de på ett bakepapir :p for mister halve sjokoladen siden den sitter fast på tallerken. Hehe, Sånn er det når man får akutt lyst på kl 01.00 på natta :p

  18. Lita sier:

    Mine ble veldig myke, hvordan gjør du får å dyppe dem i sjokoladen uten at de faller fra hverandre?
    jeg hadde min masse i kjøleskapet en stund, men de var fortsatt vanskelige og ha i sjokoladen uten kamp :p

  19. eivorb sier:

    Jeg har laget mintsjokolade etter denne oppskriften (http://kakerogkos.blogspot.com/2010/12/peppermynte-konfektnam-nam.html), men med 400 g sukrinmelis istedet for 500 g vanlig. Det fikk en ganske flytende, litt seig konsistens som jeg likte veldig godt! (Men siden den er såpass flytende må man lage den med konfektformer, den gjør seg ikke helt å trille kuler av ;-))

Legg igjen en kommentar