Slanketips del 2

For deg som vil slanke deg ved å legge om til lavkarbo:

Aller først: ja, du skal spise naturlig, mettet fett. Ja, for mange er det en stor omstilling. Og ja, kanskje du kommer til å savne brød, pasta og ris. Men VÅG å prøve i tre uker. Det eneste du taper, er kilo 😉

* Vær snill med deg selv!
* Forbered deg. Les om lavkarbo! Lån bøker på biblioteket, surf rundt på blogger og nettsteder som lavkarbo.no. Snakk med venner og bekjente som selv har lagt om kostholdet.
* Gjør det enkelt i starten! Fjern alle høykarbo-matvarer som du liker altfor godt fra skuffer og skap. Sukker og melmat må ut! Ren og naturlig mat må inn!
* Planlegg maten. Ta utgangspunkt i mat du liker, som er lavkarbo. Er du glad i kjøttdeig, bruk kjøttdeig! Elsker du egg i alle former, så spis egg i alle former. Eksperimentere får du lyst til før eller siden, du trenger ikke kreve av deg selv at du skal gjøre det med en gang.
* Spis når du er sulten, spis deg passe mett. Føl deg trygg på at kroppen regulerer apetitten av seg selv etter de første ukene.
* I starten kan det være lurt å holde seg til grønnsaker som vokser over jorden. Velg grønnsaker du liker! Etterhvert som du har oppnådd balanse i kroppen, kan du godt prøve å innføre litt grønnsaker som vokser under jorden også – hvis du har lyst!
* Lytt til kroppen din! Kjenn etter hvordan den reagerer på ulike matvarer. Jeg kan fint spise grønnsaker som vokser under jorden, men linfrø tar knekken på magen min. Vi er ulike og må finne vår egen balanse.
* Tenk at du i første omgang skal klare dette i 3 uker. Vær forberedt på at du kan føle deg slapp og få hodepine de første ukene. Det er kroppens naturlige reaksjon – en form for avgiftning når den ikke lenger får sukker og mel.
* Hyll deg selv for alle små framskritt! Husk at lavkarbo ikke bare dreier seg om vekt, det handler også om å balansere magen, energien og betennelsestilsander i kroppen.
* Bruk framskrittene som drivkraft til å fortsette enda en uke, måned, år. Dette kan DU klare! Og når du klarer det, får du energi og glede, som gjør det lettere å fortsette!
* Forresten; hvis du etter de første ukene fortsatt føler deg slapp og energiløs, kan det hende at du bør prøve å legge til litt mer karbohydrater i kosten. En liten frukt, en skive rugbrød. Selv om det ikke er strikt lavkarbo, er det lavkarbo. Hvis det derimot skaper sug etter mer karbohydrater hos deg, bør du være forsiktig!
* Hvis du elsker å trene – tren! Hvis du gjerne vil komme i gang, kan det faktisk lønne seg å vente noen få uker, hvis du har omleggingsbesvær. Da er det TUNGT å trene! Jeg, som allerede trente mange dager i uken, gikk rett i veggen, og orket ikke trene på en stund. Hvis du utsetter å komme i gang med trening i fire uker, så er vel ikke det så mye i et livslangt perspektiv?
* Gå tur!
* Ha en heiagjeng!
* Og viktigst av alt: LEV! ELSK! SPIS! Livet er mer enn kroppen vi bærer på 😉

Et lite tips til slutt: Hvis du ønsker hjelp og/ eller oppfølging underveis, vurder å henvende deg til en med fagkunnskap. Mange av oss kan gi slanketips utifra egen erfaring. Men ernæringsterapeuter som Line Holdal (lilalife), kan gi deg grundig oppfølging og tilpasse kostomleggingen ut i fra dine forutsetninger og din helse.

Lykke til!

Dette innlegget ble publisert i Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

31 svar til Slanketips del 2

  1. Frida sier:

    Fine og viktige tips alle sammen! Kjempebra Cecilie. En del av disse bør også vi som har holdt på med dette en stund minne oss selv på i blant.

    Eneste jeg savner er: Sørg for nok søvn! Nok søvn er viktigere enn de fleste aner hvis man vil ned i vekt.

  2. Solveig sier:

    Super motivasjonsliste for oss som skal holde seg der og! Flott Cecilie!
    😉

  3. terjemat sier:

    haha tror du og lilalife må «get a room» snart :))

  4. Birgitte sier:

    Heisan, jeg har akkurat kommet over bloggen din og jeg synes den er veldig god. Jeg har eksprimentert litt med lavkarbo på egenhånd det siste året, men det sklei ut for meg og endte opp i den ikke så heldige komboen High fat – High carbo:) men nå er jeg veldig motivert til å prøve igjen og gå seriøst inn for det. Har følgende spørsmål: 1)må man i ketose for å lykkes med vektnedgang? Jeg trenger å gå ned ca 8 kilo, men er lite lysten på å gå rundt og lukte vondt… 2) har akkurat blitt lokket ( i helsekostbutikk) til å kjøpe «30 days» og karboblokkere fra Phase2. Var det noe lurt, eller bare tull/ødeleggende? Er det lov å spise Aktins sjokolade -bars med 2,8 nettokarbos? Håper på svar fra deg, o’nettprofet:)

    • Takk for kompliment!
      Jeg valgte bevisst å ikke være i ketose. Jeg gikk ned 12 kilo, og det tok ikke så lang tid 🙂 Jeg var nok noen dager i ketose, men syntes det var grusomt, og la meg litt høyere på karber. Så lenge man går ned i vekt, trenger du altså ikke det. Ang de to produktene kjenner jeg ikke noe til de, og er intet orakel, dessverre. Men jeg vet hva jeg tenkte da jeg hørte reklame for 30 days på radio i dag, for å si det sånn… Også var det Atkins sjokolade, da, min gamle venn. Jeg har spist mange av de barene, og det ødela ikke vektnedgangen for meg. Men jeg har bevisst valgt å kutte de helt ut, på grunn av mengden kunstig søtning. Jeg prøver å være bevisst på å spise naturlig mat, fordi jeg tror det er viktig og riktig for kroppen.

      Husk at dette er basert på min erfaring og tanker – jeg vil helst være litt forsiktig med å gi råd 🙂 Lykke til, fortell meg hvordan det går, da!

    • Terje sier:

      Jeg gikk inn for ketose fra dag 1 og har ikke angret på det. Synes det er greit å gi full innsats, og heller trappe ned underveis. Tror også ånde-saken er litt overvurdert. Synes livet i ketose er utmerket, fordi det gir omtrent fravær av sultfølelse, og ikke så lyst på godis, og det kjennes ikke helt jævlig om en hopper over et måltid, og flere slike fordeler. Generell lavkarbo gir såklart også tilsvarende fordeler, men ikke i like stor grad, ikke for meg i hvert fall. Så jeg for min del foreslår at en i det minste prøver ketose over en liten periode for å finne ut hvordan det er for seg selv 🙂

      Men det er jo klart, jeg var vel 15 kilo eller noe unna normalvekt, og hadde bmi på nesten 30.

      • Setter pris på at du kommer med egen erfaring, Terje! Som du kanskje har skjønt, er jeg tilhenger av at man leser litt om ulike fremgangsmåter, prøver seg litt fram og finner ut hva som passer best for en selv 🙂 Takk for innspill!

  5. Birgitte sier:

    Takk for raskt og utfyllende svar! Veldig glad for å høre at man kan slippe å gå i ketose. Siden sist har jeg googlet de ovennevnte produktene og spesielt karboblokkerne høres ikke helt gode ut : mange hadde fått kraftige reaksjoer m oppkast og utviklet allergi mot bønner. Andre igjen var fornøyde, men tror jeg parkerer den boksen. 30 days derimot… Mitt store problem er magefettet og det de lover frister veldig en som i årevis har slitt med akkurat dette området:)

  6. fru holt sier:

    Jeg kom over bloggen din for noen dager siden, og nå er jeg innom flere ganger om dagen for å få inspirasjon. Jeg driver å prøver litt lavkarbo litt på egenhånd, også får vi se åssen det går. Jeg lærer hvertfall mye av å lese det du skriver!Takk

  7. Line sier:

    Supert innlegg og takk Cecilie. Synes det er helt ok jeg at du ikke kommer på noen andre å anbefale, he he:)

    Terje: he he, moroklompen:)

  8. BlubberBelly sier:

    Super tips :D.. *liker det*

  9. Maya sier:

    Takk for mange gode tips og en super blogg 🙂

  10. Tilbaketråkk: 10 TING JEG SKAL GJØRE I 2011 | Lindas Lille Verden

  11. Birgitte sier:

    Hei igjen! Etter råd på bloggen din og googling har jeg nå besluttet å bytte inn både 30 days og karboblokkerne med andre varer (som Atkins’ sjokoladen, hehe). Ble skeptisk, ja, spesielt etter at det sto i innholdsfortegnelsen at 30 days ikke skulle spises sammen med melkeprodukter og kunne gi oppblåst mage. Er det noe jeg ikke trenger mer av, så er det magetrøbbel! Og melkeproduktnekt samtidig som man er på lavkarbo høres ut som en stusselig greie. Uansett: I dag gikk jeg på en smell. Fikk tidsnød og skulle på jobb. Måtte få meg noe å spise på trikken til jobb og da er det liksom så mye lettere å smøre et par brødskiver enn å ha med seg et klissete kyllinglår eller smekke sammen en eggerett. Sånne praktiske utfordringer har torpedert lavkarbo-forsøkene mine før. Hva er de beste tipsene til å få til riktige måltider når man har det kjempetravelt??

    • Wow, nå ble jeg svært imponert! Det synes jeg var et tøft valg, men jeg er sikker på at du får til dette uten de produktene 😉 Jeg spiser jo ikke frokost lenger på ukedagene…Rett og slett fordi jeg spiser meg så mett på ettermiddagene. Men så lenge du spiser melkeprodukter, og evt nøtter, så er mini baybybel(?) og f eks paranøtter supert sånn i farta. Hvis du klarer å planlegge litt, så er det veldig ok å ha hardkokte egg, eller enda bedre – omelettmuffins – i veska. Kokoslapper (bruk søkefeltet) er supergode. Klapp to sammen med smør, kanel og sukrin mellom. Who needs Atkins? 🙂

  12. Hei Hei 🙂
    Fant bloggen din her om dagen på listen til WordPress og siden jeg akkurat har startet på lavkarbo selv, var dette en superduper side. Skikkelig masse gode tips og oppskrifter og you name it 🙂
    Så i dag måtte jeg inn og finne lakseburger siden din, den står på menyen i dag.
    Kommer nok til å være en ivrig besøkende her fremover, for jeg har null peiling på dette fra før
    Super blogg altså 🙂

  13. Jea sier:

    Gikk på lavkarbokur fra september til desember…

    Så var det pån igjen fra litt ut i januar, kjenner jeg IKKE er like sterk denne gangen!
    Endte faktisk opp med noen små sjokoladekakebiter her for noen dager siden, OG det er jo FY FY!…

    MÅ nok i gang med å bake lavkarbovafler igjen når jeg får slike fristelser!…

    SKAL klare det lenger enn sist gang, MÅ bare bli mer sterk igjen, å ha hatt 4 uker fri fra lavkarbokur, og så gå over til det igjen er en STOR omveltningxD…

    TUSENTAKK for utrolig NYTTIGE tips!:D

    • Uffda! Men du, det hender jo at jeg spiser noe som er fy også! Men det var nok oftere i begynnelsen da jeg la om kostholdet. Det er en treningssak å kjenne etter hva kroppen fungerer best på – og å velge det! Og å faktisk ha noen nødløsninger som vafler når man blir fristet av andre ting! Ønsker deg masse masse lykke til!

Legg igjen en kommentar