Troika

 

En gang for ikke så lenge siden, visste man at Troika var sunt. Gele uten fett, mandler med sunt fett, og mørk sjokolade. Så da spiste jeg Troika. Problemet var selvfølgelig at jeg ikke klarte å begrense meg, sukker trigger en voldsom appetitt, så etter å ha spist en Troika, spiste jeg også alt annet jeg kom over.

Det at jeg nå ikke spiser Troika lenger, betyr jo ikke at det ikke er nydelig. Det er selvfølgelig ingen sak å lage lavkarbo-Troika. Du trenger lavkarbomarsipan og -gele. Slik gjør du:

Marsipan:
3 ss mandelmel
3 ss sukrin
litt vaniljepulver eller vaniljeessens
1-1,5 eggehvite

Denne marsipanen er svært lett å jobbe med. Du kan selvfølgelig bruke en hvilken som helst marsipan-oppskrift. Legg marsipanen på plastfolie, og legg et lag oppå også. Deretter kan du kjevle i vei. Bruk en firkantet form som mal, f eks en brødform på 1,5 – 2 liter. Legg marsipanen til kjøling.

Gele:
100 gram frosne jordbær
2,5 desiliter vann
3 ss sukrin
3 plater gelatin

Mørk sjokolade (150-200 gram)

Kok opp vann, jordbær og sukrin. La det koke i 20 minutter. Etter 10 minutter legger du 3 plater gelatin i bløt (de legges i en skål med vann). Etter 20 minutter heller du geleblandingen over i en bolle – men sil blandingen godt! Kryst vannet godt ut av gelatinplatene som nå er blitt myke, og legg de i geleblandingen. Rør til gelatinen er helt oppløst.

La geleen avkjøle seg helt og nesten begynne å stivne før du heller den over marsipanbunnen. Når geleen er stivnet, kan du løfte det hele ut av formen, og skjære den i passende biter. Smelt mørk sjokolade i en bolle i mikroen, og dypp hver bit i sjokoladen. Bruk to gafler, slik at overflødig sjokolade kan renne av. Sett bitene på bakepapir, og la det stivne i kjøleskapet. Geleen og marsipanen inneholder rundt 16 karbohydrater til sammen. Avhengig av formen du bruker, vil du kunne få cirka 50 biter. Så kommer karbeinnholdet i den mørke sjokoladen i tillegg.

Jeg lagde litt ekstra gele, og minstejenta ble helt ellevill! Jordbærgele med sukrin smaker godt, og det falt svært godt i smak her hjemme! Gele har jeg funnet oppskrift på hos Frida, som har LCHF-bloggen.

Velbekomme!

Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter, Snop (lavkarbo). Bokmerk permalenken.

51 svar til Troika

  1. Janicke sier:

    Jeg har aldri likt troika, men dette så fristende ut!!!

  2. Veronica/Gale Matverden sier:

    elsker troika, men den smaker så søtt at jeg er blitt lei. Men gele, marsipan og mørk sjokolade burde jo ikke slå feil. Må prøve dette!!!

  3. oj. hjemmelaget troika er ikke å forakte! :)) min favoritt sjokkis tror jeg må være daim eller snickers..eller dumle. hehe

  4. Turid sier:

    Du er en knupp! Trodde ikke jeg kunne spise Troika mer jeg nå… Men denne skal jeg prøve! Med sukkerfri sjokolade selvfølgelig;)

    Klem fra Turid;)

  5. Stine sier:

    Men… 2,5 liter vatn og 3 plater gelatin? Blir det gele-stivt av det da?

  6. Silje Silje sier:

    Troika ❤ Bare jeg blir klok på agar'en skal jeg få laget gele jeg også!

  7. Gro sier:

    Får se om jeg tør prøve den i morgen, ingen ting jeg har lagd i dag har vært vellykket.
    Kokosmakroner:fikk ikke stiv eggehvitter .Peppernøtter: fikk ikke trillet de , så de fløyt utover. Marsipankuler: går i oppløsning .Fudgen: vil ikke stivne.Og et lavkarbobrød jeg prøvde så ikke sånn ut som oppskriften, mitt ble 2 cm høyt. Så nå gir jeg meg for i dag.

    • Uff! Jeg skal love deg at jeg har hatt mange slike mislykkete bakedager – selv om man gjør alt rett! Er det peppernøttene mine som fløt utover? Hvis både marsipan og peppernøtter mislyktes, kan det jo faktisk skyldes eggene? Lykke til i dag, da!

  8. nettisen sier:

    Dette skal lett prøves 🙂
    Lavkarbomarsipan er jo kjempegodt og tar null tid å lage, men den forsvinner så fort.
    Tenker at Troika blir en ny favoritt.

  9. marie sier:

    Er det mandelmel fra funksjonellmat, eller er det finmalte mandler du bruker i marsipanen?
    🙂

  10. Elisabeth sier:

    Du er jo som sendt fra himmelen som kommer med denne oppskriften:) Trioka, og spesielt de små bitene som jeg alltid har kunnet spise 1 av (2, 3, 4…) er jo himmelske. Men nå er det altfor søtt, og selvsagt ikke tema pga lchf-livet mitt. Men disse skal prøves i morgen. Har laget bounty, og de ble veldig gode. Gleder meg, takk:)

  11. Elisabeth sier:

    Og marsipanen din er jo helt nydelig. Smaker bedre enn den vanlige. De er forøvrig faste og fine i kjøleskapet, men blir fort myke i romtemperatur. Har du samme erfaring?

  12. Elisabeth sier:

    Kanskje det har betydning for konsistensen at jeg bruker malte mandler… Skal prøve med kjøpt mandelmel.

    • Jeg mente at jeg hadde presisert at jeg brukte mandlemelet fra FM i oppskriften, men det må ha vært i en annen oppskrift jeg gjorde det. Det er stor forskjell på mandelmel og malte mandler. Jeg skal bli flinkere til å presisere det!

  13. Elisabeth sier:

    Du har nok presisert det, men jeg har likevel malt mandler selv. Så jeg har nok gjort feil:)

  14. André sier:

    Hei du :o) takk for super oppskrift og flott blogg! Jeg har bare et spørsmål ang. sjokoladen du bruker. Har funnet myriader av sukkerfrie sjokolader på helsekostforretning osv, men er sannelig ikke sikker på hva som er å foretrekke når man lever et lavkarbo-liv. Hvilken vil du anbefale og evt. hvorfor?

    • Tusen takk, og hjertelig velkommen! Du, jeg spiser heller mørk sjokolade eller lager selv framfor å spise sukkerfritt. Rett og slett fordi jeg vil spise naturlig mat 😉 Jeg bruker 70 % når jeg lager snop til hele familien, for det blir så lite per bit. Jeg liker godt 86% og spiser gjerne den. Jeg vet mange liker cavalier-sjokoladen, og jeg synes sjokoladen til Sjokoladeprinsen er god. Men jeg er så glad i naturlig, mørk sjokolade, så jeg spiser stort sett det 😉

      • André sier:

        Ok, takk for svaret 🙂 høres fornuftig ut. Jeg er også mest glad i mørk sjokolade… jo mørkere, desto bedre. Spiste forresten sukkerfri melkesjokolade fra Sjokoladeprinsen, men det var litt som å spise plastikk 😛 Satser på at den mørke fra dem er bedre.

      • Jeg synes den sukkerfrie sjokoladen til Sjokoladeprinsen er god, men les Veros innlegg som hun har linket til… Jeg lager også sjokolade selv, da har man jo full kontroll på hva som puttes i 😉

      • Veronica/Gale Matverden sier:

        Ikke glem at Sjokoladeprinsen er bare lureri da dere 😉
        http://verosgalematverden.wordpress.com/meninger/zz-side/

        Maltitol som er i Cavalierbaren (og den sukkerfrie til sjokoladeprinsen) kan gi sterke luftplager og være avførende selv i mindre mengder, så jeg må styre unna. Vil tro at både naturlig OG lavkarbo må være å lage egne biter selv av rått kakaopulver og slikt, det er jo så mange som blogger om det nå.

        Irriterer meg over alle som bruker Sjokoladeprinsen som et navn på «sunn sjokolade» – for som du ser så er det jo vanvittig mye sukker i den ene av dem og ekle maltitolen i den andre, her kunne de laget noe fantastisk mye bedre. Seineste idag spurte ei venninne meg hvorfor ingen produserer og selger sukrin-søtet sjokolade.

  15. Stine sier:

    «Seineste idag spurte ei venninne meg hvorfor ingen produserer og selger sukrin-søtet sjokolade.»

    Eg har lest at det er vanskeleg å lage god sjokolade med sukrin fordi i kombinasjon med hardt fett (t.d. smør, kokosfett, kakaofett) så vil den avkjølande effekten av etrytritol framheve voks-aktigheten til fettet. Det er jo ikkje så godt, da :-/

    • Veronica/Gale Matverden sier:

      så interessant! Men det burde jo helt klart være et stort marked for den slags produkter, altså søtet med noe annet enn ekle kunstige søtninger. Fatter ikke at noen ikke kan hive seg på!

  16. Stine sier:

    Men du… eg hugsar ikkje kva eg drøymde i natt men det første eg kom på da eg vakna var i alle fall kva som er feil med denne oppskrifta. Det manglar trøffelkrem! Hugsar du slagordet? «Alle gode ting er tre: marsipan, trøffel og gelé»?

    Det er jo kjempelett å lage trøffelkrem, det er kun kremfløte og sjokolade. Eg har ikkje prøvd denne troika-oppskrifta di enda (adventstida har jo gått så FORT!) men viss vi tar utgangspunkt i ei grunnoppskrift på 1/3 l fløte og 100 g sjokolade (sjokolade hakkes, fløten kokes opp, sjokoladen røres inn til den er smelta og så står det kjølig til neste dag ), trur du det blir altfor mykje trøffel? Jaja, om så blir, så får ein vel berre lage trøffelkular av resten. Nam, nam.

    Ha ei riktig strålande jul, Cecilie!

    • Haha, morsomt! Du har helt rett, men den mangler trøffelkrem med vilje 😉 Jeg liker å gjøre ting enkelt! Jeg foreslår at du prøver den mengden, og spiser opp resten hvis det blir for mye 😉 Den bør iallfall smøres mellom gele og marsipan-lagene! Marsipanen blir litt soggy etterhvert av geleen. Jeg skal lage en kakeversjon av denne etterhvert 😉 Ha en nydelig jul, takk for innspillet!

  17. Tilbaketråkk: Morgenprat | Fristende lavkarbo

  18. Mette sier:

    Hei. Takk for oppskrift på jordbær gele som jeg googlet etter og var så heldig å finne denne. men jeg skal også lage Troika friste veldig. Har aldri drømt om at det kan være så enkelt å lage marsipan. Min datter på snart fire år er allergisk mot sukker, melk, kakao, appelsin. Så må lage alt fra bunnen. var da spennende å finne denne siden som jeg skal se nærmere på. Takk.

    • Så hyggelig at du fant meg 🙂 Det er jo flott at det nå er så mange som blant annet spiser sukkerfritt! Det gjør det litt enklere å finne fram i jungelen. Lykke til, Mette!

  19. Anne sier:

    Hei!

    Tankte jeg skulle lage Troika til vennene mine som kommer på besøk om 14 dager. De er noen ordnetlige lavkarbo fans, så jeg får lage noe som ikke bryter med kosten deres. Hvor lang tid i forveien kan disse lages tro? Med trøffelkrem vel og merke.

    • Hei, Anne! Sjokoladen gjør at de blir litt soggy, så jeg ville ventet til en dag eller to før. Eventuelt går det an å lage bounty, for den massen kan fryses ned og så tas opp og dyppes i sjokolade en eller noen få dager i forveien. Fudgen holder seg også noen dager i kjøleskapet 🙂

  20. Hooney sier:

    Dette var ikke lett. Tror jeg gjorde alt feil. Først brukte jeg ikke mandelmal, men malte mandler. Da ble det for mye eggehvite, og for lite masse i det hele tatt. Så da var det bare å lage mer. Jeg moste jordbærene med stavmikseren, mulig at det var dumt, for at det da ble for mye gelemasse? I alle fall stivnet den aldri. La den på en tallerken for å få tynnere flate etterhvert, og da var den selvfølgelig for stiv. Ville ha trøffelkrem og det var vel det enkleste av alt. Tok ca 75 gram mørk sjokalde brøt i biter, og helte over fløte som var smeltet til kokopunktet etter tips fra denne bloggen: http://minlavkarbomat.blogspot.com/2011/03/troikakake-deluxe.html jeg har laget den troikakaken før, men villa nå ha mindre mengde. Men vanskelig å smøre trøffelen utover gelen, og spesielt med 0 tålmodighet igjen. Fant ut at jeg ville ha mørk sjokolade på. Smeltet en plate men den blir sikkert for varm. Jaja blir spennende å se…
    Men er sikker på at jeg en eller annen gang skal få dette til perfekt 🙂

    • Uff, stakkars søte du! Mandelmelet suger til seg mer væske en malte mandler – det inneholder nemlig mer fiber. Geleen skal være som saft tilsatt gelatin. Bærene skal ikke være med, de skal ligge igjen i en sil… Men hvis det var vanskelig å smøre ut trøffelkremen, var kanskje ikke geleen blitt helt stiv og kald? Når du smelter sjokolade, kan den fint avkjøles før du smører den på. Den stivner ikke så raskt, så det haster ikke. Perfekt blir det neste gang!!

  21. Mari sier:

    Bruker du fettredusert eller vanlig mandelmel? Så de hadde begge deler på Funksjonell mat, og ble usikker…

  22. Berit sier:

    Hei! Dette så veldig fristende ut, og jeg bestemte meg for å lage dette i dag for å ha med på jentekveld i morgen. Jeg doblet likegreit oppskriften med en gang, men hadde jeg vært lur, hadde jeg laget enkel oppskrift for å prøve meg fram først 😛
    Marsipanen ble god, men den ble liksom aldri ordentlig fast, den falt lett fra hverandre og satt fast på fingrene og alt jeg prøvde å presse utover marsipanen med. Og det ble ikke bedre samme hvor mye ekstra mandelmel og sukrin jeg putta oppi. Den skal vel være såpass fast at man kan ta i den uten at det må skrapes av hendene igjen med slikkepott?
    Så laget jeg geleen, den ble veldig god. Men lurer på om jeg hadde for lite gelatin i, for den falt lett fra hverandre selv etter en halv dag i kjøleskap.
    Marsipanen og geleen stivnet aldri sånn de burde, og alt falt fra hverandre da jeg prøvde å skjære biter og ta de opp. Så jeg satte alt sammen i fryseren en stund mens jeg smeltet sjokolade. Sjokoladen ble ALT FOR tykk, og la seg i tykke lag utenpå troika-bitene. Jeg leste på en eller annen side at det kunne være greit å ha litt fløte i den smeltede sjokoladen for å mildne smaken, så jeg helte oppi en god del Men jeg leser jo her nå at da blir det trøffel..hehe. Så er nok derfor det ble så tykt.
    Etter jeg hadde dyppet noen biter i sjokolade, la jeg de på bakepapir. og der ble de liggende på benken en liten stund. Da jeg kom tilbake til kjøkkenet så jeg at troikabitene hadde fløtet utover, geleen og sjokoladen og alt lå som små bløte klæsjer rundt på bakepapiret. (Sikkert fordi geleen hadde tint etter turen i fryseren). Så dette ble meget mislykket. Men jeg er fortsatt ved godt mot, lærer av mine feil, og prøver igjen i morgen! 😀

    Men jeg lurer på en ting, ca hvor tykt lag har du med marsipan? Tror mitt ble for tynt.

    Fin blogg du har 🙂
    Hilsen Berit

  23. Berit sier:

    ..og en ting til.. Jeg ser du har skrevet sukrin i oppskriften, men jeg brukte sukrinmelis i både marsipanen og geleen. Kan dette ha noe å gjøre med at det gikk skeis, eller skal det ikke ha noe å si?
    🙂
    Hilsen Berit

  24. Marthe sier:

    Hei 🙂
    Kjempe fin oppskrift. Elsker troika. Bruker du vanlig sukrin eller sukrin melis?
    Hilsen Marthe

  25. Gro Skanke sier:

    Tusen takk for fine og inspirerende oppskrifter i boka di! Jeg skal bake meg gjennom alle sammen… I dag ble det troika. Men ett spørsmål til oppskriften:
    Er det riktig med 3 ss mandelmel? Det virket lite, og marsipanen ble veldig tynn, nesten vaffelrøreaktig. Jeg måtte ta hvertfall 3-4 ss ekstra mandelmel for å få litt tykkere konsistens. Men den var fortsatt ganske klissete å jobbe med, og hang seg fast i fingre og skjeer.
    Jeg brukte det fettreduserte mandelmelet fra funksjonell mat.

    Gro 🙂

  26. Tilbaketråkk: Historien bak lørdagsgodt | Lavkarbo - Naturlig kosthold og helse

  27. Elise sier:

    Prøvde meg på denne i dag. Eller, lagde marsipanen, geleen og trøffelkrem i går og skulle dyppe i sjokolade i dag. Måtte gi opp, geleen smeltet bare! ventet til sjokoladen ble kaldere men ble ikke noe bedre.. Kan jeg ha gjort noe galt?

Legg igjen en kommentar