Peppernøtter

Dette er skikkelig lavkarbo-peppernøtter! Mandelmel, sukrinmelis, eggeplommer og smør sammen med julekrydder. Deigen blir selvfølgelig best, den hadde jeg fint kunne spist med skje. Men jeg er jo så ordentlig av meg, at jeg triller deigen til kuler og steker de, og spiser bare litt deig mens jeg holder på.

Peppernøtter skal forresten være ganske små. Mine blir mer som julekuler. Da blir det vanskeligere å finne ut av steketida, så vær obs på det!

6 ss mandelmel
4 ss sukrinmelis
1/2 ts pepper
1 ts kanel
1/2 ts nellikk
1/2 ts ingefær
1 ts natron

2 ss fløte
2 eggeplommer
50 gram mykt smør

Merk: jeg bruker her mandelmelet fra Funksjonell Mat. Det er mer fiberrikt enn kvernede mandler. Hvis du bruker kvernede mandler, må du bruke mer for å få rett konsistens.

Bland sammen alt det tørre. Juster gjerne kryddermengde etter hvilket krydder du liker best! Bland deretter inn fløten og tilslutt smøret.

Deigen kan trilles til kuler med en gang. Den er myk og lett å arbeide med – og smaker nydelig 😉

Stekes midt i ovnen på 175 grader, i 8-10 minutter hvis de er små, litt lenger hvis de ble julekuler 😉

Velbekomme 🙂

Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

30 svar til Peppernøtter

  1. Lise sier:

    Nam!…..spar noen til meg!

  2. Kanela sier:

    Da er denne oppskriften skrevet ned, og skal brukes til jul. Takk 🙂
    Blir sen baking på meg i år, den 21.
    Merker at julegodislysten er definitivt har inntatt kroppen, alle bloggene lager jo så mye godt, men desto mer å glede seg til 🙂

    Ønsker deg en fin dag.

    • Disse er superraske å lage! Da gjør det ikke noe med sen baking 😉 De blir jo ikke helt som vanlige peppernøtter, men det går jo ikke uten mel. Men jeg synes de er så gode! Har spist peppernøtter til morgenkaffen i dag, jeg. Jeg er ikke i gang med julebakst, jeg bare tester ut… Ha en nydelig dag!

  3. Janicke sier:

    nam nam…dette må jeg lage noen av 🙂

  4. Silje Silje sier:

    Er fløten viktig i oppskriften?

  5. Anita sier:

    Mmm, disse både høres og ser veldig gode ut:)

  6. Janicke sier:

    Brukte du eggeplommer?? De står ikke i oppskriften ;-D eventuelt hvor mange?

  7. Unni sier:

    Takk, takk, denne skal prøvast. 🙂

  8. Tilbaketråkk: Julekaker og julesnop | Fristende lavkarbo

  9. asbjørg sier:

    hei kan en bruke sukrin istedet for melis , takk for svar

  10. Henriette sier:

    Yummi!
    Disse ble gode! Sammen med bounty, som også er herlig, blir de helgens godis!
    (De dumme kokosbollene kan få ligge nederst i fryseren litt til….) hehe…Hadde fulgt oppskriften til punkt og prikke, men fikk ikke de til jeg! Gjør jo ikke noe, siden det finnes så mye annet godt og sunnere man kan lage:)

  11. Henriette sier:

    De stivnet litt, mere som skum? ikke stive nok til at jeg kunne dyppe de i sjokolade, måtte mere helle sjokoladen på..

  12. Anett sier:

    Fin blogg du har ! 🙂
    Her skal jeg definitivt lese litt rundt og prøve oppskrifter !
    Vet du noe om karbo-innhold og kalori-innhold i peppernøttene dine ?

    • Tusen takk, så hyggelig at du synes det 😉 Jeg teller jo aldri, men mandelmelet inneholder 8 karber per 100 gram. Det er fettredusert, og inneholder 293 kalorier per 100 gram. Jeg gjetter på at 6 ss veier ca 100 gram. 50 gram smør inneholder 375 kalorier og 0,5 karber. En eggeplomme inneholder 25 gram fett per 100 gram. Jeg bruker små egg, så de plommene kan ikke veie så mye. Dette gir iallfall en pekepinn! Og velkommen hit 😉

  13. Lisbeth sier:

    Hei!

    Har akkurat laget peppernøttene men noe ble feil, for de sank sammen og ble flate – ikke så fine og runde som dine. Så de henger på en måte sammen som porøse, rare pepperkaker… Fikk jo julelukt i stua da, men..

    • Nei, så dumt! Brukte du mandelmel, eller kvernede mandler? Jeg bruker mandelmelet til Funksjonell Mat, det suger mer væske til seg enn kvernede mandler. Jeg skal gå inn på innlegget og presisere det!

      • Lisbeth sier:

        Jeg kvernet mine egne mandler… Mandelmelet var så dyrt, så jeg tenkte ikke noe mer over det egentlig. De havna i søpla :/

      • Nei, det var synd! Jeg har vært inne og presisert at jeg brukte selve melet. Jeg tenkte ikke over det, rett og slett. Du kan bruke kvernede mandler, men da må du øke mengden, i pepperkakene vet jeg at jeg må doble mengden kvernede mandler ift mandelmel. Om deigen da likevel vil flyte utover, det vet jeg ikke!

  14. Elsa Eriksen Berghei sier:

    Hei, skal smøret smeltes? Har prøvd og lage disse en gang,deigen ble veldig klisset, men den skal kanskje være slik, ellers var de god på smak. Det ble bare 10 slike, lager dobbel porsjon neste gang…

  15. marie sier:

    Jeg prøvde med selvmalte mandler, og brukte ca 8 ss av det. Det fungerte dårlig, spesielt fordi smaken ble litt uttynnet, så det ble myke og smakløse kaker:/ Jeg foreslår at du skriver i oppskriften at du _må_ bruke det mandelmelet du hadde kjøpt!

Legg igjen en kommentar