Kokosboller

Disse er fantastisk gode, og holder blodsukkernivået jevnt gjennom julen!

4 eggehviter
1 dl sukrinmelis
1 ts vaniljepulver eller noen dråper vaniljeessens
4 plater gelatin
200 gram mørk sjokolade, minst 70 %
2 ts kaldpresset kokosolje (kan utelates)
Kokos

Legg gelatinplatene i en liten bolle med kaldt vann. De blir bløte etter 5-10 minutter. Stivpisk eggehvitene. De er ferdige når du kan snu bollen på hodet uten at eggehvitemassen flytter på seg. Tilsett deretter sukrinmelisen og vaniljen. Pisk det godt sammen, pass på at det ikke er noen klumper. Smak! Tilsett mer sukrinmelis hvis du vil ha det søtere.

Kok opp litt vann i en kjele. Ta opp gelatinplatene, og klem ut alt vannet. Legg gelatinen i en liten bolle og sett denne ned i det varme vannet. Rør til gelatinen er blitt flytende. La den avkjøle litt. Hell deretter den flytende gelatinen over i eggehvitemassen mens du pisker massen.

Finn fram et brett og kle det med matpapir. Dryss litt kokosstrø på papiret, det gjør at kokosbollene ikke setter seg fast. Ta massen over i en stor plastikkpose, knyt i toppen og klipp et hull på 1 centimeter i et hjørne av posen. Klem deretter ut skumtopper på papiret. Sett de kaldt mens du smelter sjokolade. Sjokoladen kan du smelte på halv effekt i mikroen. Kokosoljen skal blandes inn i sjokoladen. Rør godt rundt, og dypp deretter de stivnede toppene i sjokoladen. Bruk to gafler, slik at overflødig sjokolade renner av. Sett toppene tilbake på brettet, og dryss litt kokos over til pynt. Et tips er å smelte ¼ av sjokoladen om gangen. Det kan legge seg småbiter av eggehvitemassen i sjokoladen, og da blir ikke de siste toppene pene!

Disse kan fint fryses ettersom de tiner raskt

Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

55 svar til Kokosboller

  1. Kristine sier:

    Å, nam! Dette må prøves i julen 🙂

  2. Solveig sier:

    Det tror jeg jammen blir et av mine 7 slag. Hvordan fikk du kokkosbolla til å se ut som et hjerte forresten? 🙂

    Go søndag

  3. Frida sier:

    Mmmm! Kokosboller er skikkelig skikkelig godt. Denne varianten må jeg prøve meg på. Og fint med en oppskrift der man får brukt eggehviter. Jeg har jo alltid overskudd på eggehviter.

  4. sunne kokosboller ar aldri å forakte! takk! ha en fin 1.søndag i advent! 😀

  5. Elisabeth sier:

    Så fint med oppskrift på kokosboller. Fint alternativ til ungene, tenker jeg:)

  6. Terje sier:

    Ok, hva er vaniljepulver, og hvorfor nevnes det hele tida, og hva er galt med vaniljestang eller vaniljeessens? (ekte, såklart) 🙂

  7. mjuuugly sier:

    sv: Helt sant det. Og graulerer om har fått en så fin oppgave! Kokosbollene ser nydelige ut 🙂

  8. line sier:

    Bakedronningen:)- flink du er:)

  9. gymsokkbaby sier:

    Dette skal jeg lage, herregud så godt! Kaldpresset kokosolje, hvilken type bruker du? 🙂 Jeg har bare cocosa som jeg bruker til steking, men må kanskje kjøpe den andre typen?

  10. henriette sier:

    Hei!
    Jeg har prøvd i 2 omganger jeg, mislykket begge gangene! De stivner ikke ikke helt liksom! Så noe gjør jeg galt.. Men ellers veldig gode på smak!

  11. Hilde sier:

    Tusen takk for disse super gode kokosboller!
    La de i fryseren, i håp om at de ikke ble spist opp med engang,
    men du verden, de var fantastisk gode rett fra fryseren også..
    Så nå må jeg lage flere, ja…
    Hilsen fra en «sjokoliker»

  12. Tilbaketråkk: Julekaker og julesnop | Fristende lavkarbo

  13. Silje Silje sier:

    Jeg har prøvd meg på vegetarisk kokosbolle nå, meeeen jeg vet ikke helt jeg. Aner ikke hvor stivt det skal bli liksom når de kjøles ned. Skal lage sjokolade nå og dyppe dem i, så får vi se om resultatet blir slik det skal være når de er ferdige 🙂

  14. Elisbeth sier:

    Skal lage disse vidunderlige kokosbollene nå, men det står ingen sted i oppskriften om nå man skal ha oppi kokosoljen. Skal den smeltes sammen med sjokoladen?

  15. Tilbaketråkk: Statistikk for 2010 | Fristende lavkarbo

  16. Randi sier:

    Kan jeg bruke natreen som søtningsmiddel?
    Hvis mulig, samme mengde som sukrinmelis?

  17. Kari Ann Granbakk sier:

    Hallaien :-))) Nå har jeg laget kokosbollene, og som min 18 årige sukkeravhengige sønn sa: de er akkurat like gode som de kjøpte!! Og det han sier er » lov «, da han er en karbojunkie. ( Som jeg selv engang var, hehe ) Og lage skummet gikk helt supert, og jeg hadde skummet i en sprøytepose, og sprøytet ut lekre topper på bakepapiret. So far so good. Blandet 2 ts kokosolje med sjokoladen. Da jeg skulle dyppe toppene i sjokoladen var det ganske vanskelig, da de jo var så lette, og liksom » fløt » oppå sjokoladen. Fikk dem nedi sjokoladen ved hjelp av 2 gafler. Da skjedde noe rart. Sjokoladen ville ikke feste seg på toppene, men ble glissen, og » rant » liksom av igjen. Har andre opplevd dette? Og hva kan grunnen være? Blandet kokosoljen veldig godt med sjokoladen. Hadde det vært bedre uten kokosolje? Kan det være at sjokoladen var for varm? Så jo at toppene » forsvant » litt, og ble mindre, da de ble dyppet. Smaken var nyyydelig, så vi absolutt lage kokosbollene flere ganger. Men vil gjerne finne ut hva som gikk galt ang sjokoladen, slik at det blir mer vellykket neste gang. Ellers venter jeg boka di i posten, og gleeeder meg til å prøve flere oppskrifter :-)))

  18. Kari Ann Granbakk sier:

    Godmorgen 🙂 Ja, jeg tror også at sjokoladeen var i varmeste laget. Skal temperere den bedre neste gang. For skal garantert lage de flere ganger. Super oppskrift, og med garantert vellykket smak, siden husets sukkeravhengige ungdom fikk stjerner i blikket 🙂

  19. Lissi sier:

    Første forsøk -totalt mislykket 😦 Jeg gjorde alt som oppskriften tilsa.. Eggehvittene var helt stive og flyttet ikke på seg, det gikk også fint å piske inn sukrinmelisen og vaniljepulveret. Når du skriver piske antar jeg at du pisker det inn med kjøkkenmaskin? Jeg har kenwood major.. Jeg smeltet også gelatinen -men så startet problemene.. Når jeg skulle helle i gelatinen (førende og litt avkjølt) så klumpet gelatinen seg når den kom i skum-massen.. Når jeg pisket videre (med maskina) så blei det flotte skummet vare til en suppe.. Hjalp ikke å sette det i kjøleskapet heller 😦 Hva gikk galt tror du? Vil så gjerne få til dette 🙂 Prøver igjen… Gir meg ikke! 😉

    • Lissi sier:

      Hei igjen 🙂 Ville bare fortelle at forsøk nr 2 gikk meget bra 🙂 Jeg gjorde noen endringer, bl.a pisket jeg ikke inne sukrin melisen og vaniljepulveret.. Jeg rørte det forsiktig inn med slikkepott.. Jeg smeltet også gelatinen i 0,5 dl kokt vann, helte dette i skummassen i en tynn stråle mens jeg pisket kraftig med håndmikser istedetfor kenwood’n… Nå skal jeg starte med sjokoladedyppingen 🙂

  20. Hooney sier:

    Hvorfor kan man ikke piske eggehvitene med sukrin?

  21. Hooney sier:

    Fulgte oppskriften og de ble perfekt . NAM!!
    Det eneste jeg tror jeg vil gjøre neste gang er å blande kokosmasse inne i skummet slik at det blir litt mer mat liksom. Slukte nå et vist antall(hemmelig) på et par sekunder….

  22. Siri sier:

    Denne oppskriften kan man ogsa bruke om man vil lage en skumkake 🙂

  23. Kari Ann Granbakk sier:

    Nå har jeg laget disse for 3. gang, og begynner virkelig å få dreisen på det!! Lager ganske store boller, og detter de i frysen før jeg dypper dem i sjokolade. Det går knall fint og de ser proffe ut, hehe. Tusen takk, Cecilie, for nyyydelig oppskrift :-)))

  24. Hanne sier:

    De så herlige ut!! 🙂 Hvor mange karbohydrater er det i en middels stor bolle omtrent da mon tro?

  25. Mine står i fryseren nå, er spent på om de blir stive. For gelatinen klumpet seg da jeg hadde den i massen. Det merket jeg først etter at halvparten av toppene var sprutet ut på fatet.. Da satt alt fast i srpøyteposen… og så PANG! Alt eksploderte ut, haha.
    Men du? Mikro er fy fy altså 😉

    • Må kommentere at de ble skikkelig gode i smaken! Så neste gang skal jeg prøve uten gelatinen (det meste ble jo sprutet ut på kjøkkenveggen alikevel) og bare kokosolje!
      Takk for oppskrift! Jeg reposter den på bloggen min og linker til deg! melissa

  26. Tilbaketråkk: Kokosbollar « Veves kamp

  27. sol sier:

    Kan man bruke stevia,og bare det tro?

  28. Maren sier:

    Prøvde meg på disse i går. Kjempe gode! Det eneste problemet jeg fikk var at gelantinen klumpet seg litt når jeg blandet den sammen med resten av massen. Vet du hvorfor dette skjedde? Jeg hadde i en del dråper vanilla cream stevia dråper, kjempegodt!

Legg igjen en kommentar