Valnøttmarsipan

Jeg forbereder meg til storfint besøk i morgen! Hanne, personlig trener og fitnesspumpkin kommer på besøk! Vi skal kokkelere, og på planen står salat, kjøttboller og «brød.» I tillegg skal vi bake! Hanne ønsker seg julekaker og mine barn har bestilt vaniljefudge til Hannes barn. I tillegg måtte jeg bare benytte anledningen til å prøve ut en marsipanvariant i kveld, mens jeg likevel surret rundt på kjøkkenet. Så kan Hanne få teste den i morgen!

2 dl valnøtter – kvernes
2 små tørkete aprikoser
(jeg kvernet begge deler i en elektrisk kaffekvern!)
3 ss sukrinmelis
1/2 ts vaniljepulver
2 ss mandelmel
1 eggehvite

Mange synes at valnøtter er bitre. Derfor ble det en kombinasjon av valnøtter og mandelmel, i håp om marsipanen skal falle i smak hos ungene! 

Framgangsmåten er enkel: bland det tørre sammen, inkludert den kvernete aprikosen. Visp en eggehvite lett sammen, og jobb den inn i det tørre. La marsipanen hvile i kjøleskapet en liten stund (f eks ti minutter – det spørs hvor lenge du klarer å vente 😉 ). Trill deretter passe store kuler. Dypp i mørk sjokolade hvis du vil! Deigen er lett å jobbe med, og denne marsipanen er nydelig!

Forresten – kanskje vi bør ta høyde for at jeg er den eneste som har smakt dem foreløpig? JEG synes iallfall at de var nydelige! Dessuten gikk det superraskt å lage de 😉

Velbekomme!

Dette innlegget ble publisert i Lavkarbo, Oppskrifter, Snop (lavkarbo). Bokmerk permalenken.

28 svar til Valnøttmarsipan

  1. Janicke sier:

    Så koselig med besøk og kokkelering!! Valnøttmarsipan er det beste jeg vet 🙂

  2. Anita sier:

    Valnøttmarsipan høres nydelig ut. Jeg lager noen godiskuler med mandler, valnøtter, aprikoser og dadler og de er vannvittig gode, så tipper disse er det også;)

    • Takk! Kulene dine er sikkert helt nydelige! Jeg spiste et par dadler i går, og det var ingen suksess for min mage. Men i godiskuler, hvor det blir mindre mengde per kule, kan det jo gå! Jeg må titte på oppskriften din, altså!

  3. Silje Silje sier:

    Hørtes godt ut1 Valnøtter blir ikke bitre om de bløtlegges først. Men tørket frukt i kaffekverna?? Funker det da? 😉

  4. har aldri smakt med valnøtter før,men kan inbille meg at de er nydelige! 😀

  5. line sier:

    Godis dronningen min:)

  6. line salomon sier:

    Hei :)…disse så gode ut. Lagde den andre oppskriften din. Og de var knall.
    I går prøvde jeg meg på vaniljefudgen din. Brukte erlet fløteerstatning og meierismør.
    Resultatet så ut til og bli bra. Men smøret skilte seg på slutten. Kokte de i ca 55 min.
    Hva tror du gikk galt??????

  7. veronica sier:

    Oj valnøttmarsipan! Aldri hørt om. Gjett hva jeg skal lage meg da 😀

  8. Tina sier:

    Oaw…. dette er nesten farlig godt da:-) Nå starter jo snart julekakebaking også, hva baker du til jul av kaker?
    Jeg skal i helga begynne på noen småkaker vi kaller vepsebol og de er greie på lavkarbo også:-)

    VEPSEBOL

    3 eggehviter
    250 gr sukrin

    125 gr malte mandler
    125 gr Kokos
    1 plate kokesjokolade (coletta sukkerfri)
    1-2 ts vaniljepulver

    På plate med teskje
    15 min 160 grader

    Pisk eggehvite og sukrin, ha i det tørre og sett på bakeplata dekket med bakepapir og stek, nam,nam kjempegode:-)

  9. Janicke sier:

    Tina: ååå de ser kjempe gode ut! Smelter du sjokoladen, rasper eller i biter??

  10. Tilbaketråkk: Etegilde | Fristende lavkarbo

  11. line salomon sier:

    Når du lager vaniljefudges. Hva slags smør bruker du??? :). Må gi det et forsøk til 🙂

    • Jeg bruker Tine meierismør. Håper du får det til! Har forresten minsker mengden sukrinmelis til 3 ss. Lagde disse i går også, og alle elsker de!

      • line salomon sier:

        oki jeg brukte det….selvom det er fløte i den. Skal prøve å koke de litt kortere neste gang. Tok også bare 3 ss sukrinmelis. Og det var mer enn søtt nok :).Røra smakte skikkelig digg ja:). Nesten litt smørbukk aktige.:)
        Jeg gir ikke opp ennå 🙂

      • Håper du får det til! Koketiden avhenger nok av hvor hardt de koker. Hvis du bor i nærheten, får du heller komme hit og få en porsjon!

  12. Tilbaketråkk: Julekaker og julesnop | Fristende lavkarbo

  13. irene-w sier:

    Valnøttmarsipan er digg! Jeg byttet ut halve mengden av sukrin med splenda. Oppskriften din blir jo bare ca 100 gram, så her må det ganges opp :-))

  14. Trine sier:

    Hei ! Jeg lagde denne i går, og Himmel så god den ble. Jula er reddet for min del iallefal når det gjelder godteri. Fantastisk oppskrift.Takk !! Skal kjøpe boken din,og gleder meg til å teste ut flere oppskrifter 🙂

  15. Tonje sier:

    Hei. Her kan du se jeg lage det! :)http://chicamour.blogg.no/1322942102_hjemmelaga_smash_og_v.html Jeg linket oppskriften til deg. Tusen takk for herlig oppskrift! 🙂

Legg igjen en kommentar