Lapper med kokosmel


Kokosmel er naturlig søtt, men inneholder lite karbohydrater. Disse lappene er en hit her hjemme! De er lette i magen, og passer fint som et lite måltid før trening, eller som en liten belønning etter trening 😉 Jeg spiser mine med smør, sukrin og kanel:)

4 mellomstore egg
4 ss sukrin

4ss kokosmel
1 ts fiberhusk
1 1/2 dl melk

Kanel og/ eller kardemomme etter smak

Visp egg og sukrin raskt sammen. Tilsett deretter kokosmel, fiberhusk og melk. Smak til med kanel og kardemomme til slutt. Jeg foretrekker kun litt kardemomme.

Stekes på litt over middels varme. En spiseskje røre per lapp 🙂

Jeg må si det som det er: disse er nydelige!

Velbekomme!

Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

59 svar til Lapper med kokosmel

  1. Sølvi Marie sier:

    hei Cecilie
    laget opp kokoslapper og bountysjokolader i går kveld og er spent på hva min 12 åring synes om kokoslappene 😉 sjokoladen vet jeg at ikke får stå i fred… ennå det står ikke rør uten samtykke på boksen , ha ha
    her i huset la vi om til lavkarbo (strengt første 2 mnd, så litt mer moderat) for 6-7 mnd siden, og jeg har aldri hatt det så moro på kjøkkenet før!! og ikke minst blitt såå matglad…. koser oss.
    sønnen min bor annenhver uke hos sin far og da er det ikke lavkarbo på han, men han har fått av seg valpefettet, og ikke minst blitt veldig interessert og mer bevisst eget kosthold.
    vi begynte for 2 år siden med kosttilsskudd som funker, som er målbart på carotenoid-nivået i kroppen, og som har gjort at forkjølelser og smitte ikke biter noe særlig mer på oss.. forsvaret i kroppen er på plass . Så jeg har nå fått en gutt som forstår og interesserer seg for viktigheten av kosthold, antioksidanter og helse.. det betyr mye når jeg bor alene med han, da blir han jo en miniheiagjeng og en alliert:-)

    liker bloggen din veldig godt.., dette ble et langt innlegg, fant deg gjennom facebook og sukrin, som selvsagt har god hylleplass her hjemme.

    stor hilsen
    Sølvi

    • Tusen takk for hyggelig kommentar. Spennende å høre hvordan andre gjør det i familien! Håper gutten din likte lappene, jeg er spent!

      Jeg lurer på hvilke kosttilskudd du bruker? Synes det er veldig spennende! Glad du fant meg, velkommen skal du være 🙂

      • Sølvi Marie sier:

        lappene ligger i kjøleskapet klare til han kommer hjem fra skolen i morgen 🙂
        vi bruker Pharmanex produkter, her kunne jeg ha skrevet i evigheter 😉 men om du er interessert i å vite mer kan vi jo evt.mailes ?

        holder deg oppdatert på lappesuksess….

      • Hold meg oppdatert 😉 Jeg kjenner til merket, har en del produkter i skapet!

  2. Kine sier:

    sv: ja jeg er opprinnelig fra bygda selv og må si jeg savner det litt noen ganger;)
    fristnde oppskrift! har kokosmel i hus så skule kanskje prøvd meg på denne….

    • Det skjønner jeg! Og noen ganger savner jeg storbyen 🙂
      Jeg må bare, uten blygsel, innrømme at jeg synes de er veldig gode 🙂 Enkle å lage, deilige å spise. Det liker jeg! Gi meg gjerne en tilbakemelding om du prøver de 🙂

  3. Kine sier:

    sv: ja jeg er opprinnelig fra bygda selv og må si jeg savner det litt noen ganger;)
    fristende oppskrift! har kokosmel i hus så skulle kanskje prøvd meg på denne….

  4. Janicke sier:

    ååå disse så gooode ut!!! uæææ tom for kokosmel… handlelista begynner å bli veldig lang!!!

  5. Sølvi Marie sier:

    lappene ble mer enn godkjent, så da takker jeg for et flott nytt innslag i menylisten 🙂
    nyeste pharmanex er vitality… utrolig spennende 🙂

    stor hilsen fra Sølvi

  6. Tonje sier:

    Hei,

    Kokosmel er ikke det samme som kokosmasse? Eller?

    Hilsen Tonje.

    • Nei! Kokosmel er mer som siktet hvetemel i konsistensen. Søk på kokosmel, så ser du. Nydelig mel! Velkommen til min blogg, forresten!

      • Tonje sier:

        Det ante meg at det ikke var det. Har testet ut kokospannekaker og kokoslapper med kokosmasse, men har herved investert i kokosMEL idag. Og sukrinmelis til å ha i tyrkisk yoghurt, jeg takler ikke knasingen i den vanlige sukrinen. Da kommer jeg meg forhåpentligvis unna fysjogfy natreen.. Burde strengt talt kjøpt noe naturlig vanilje, men det glemte jeg i farta. En økologisk Pukka-te ble også med fra helsekosten. En stor kopp skal nytes nå.

        Skal følge med bloggen din framover! 🙂

      • Håper du liker lappene, da 😉 Jeg har akkurat kjøpt vaniljepulver, og er superfornøyd. Bestilte pakke med 125 gram fra gojiking.com, mye billigere enn her. Hvilken Pukka-te kjøpte du? Jeg har akkurat kjøpt mine første to pakker, Love og Harmonize. Likte spesielt godt den siste! Så koselig at du vil følge meg! Hvorfor har du lagt om kostholdet? (Hvis du vil svare på det ;))

      • Tonje sier:

        Revitalize. Kjenner at jeg er litt mer positiv til Yogi te foreløpig. Men tar gjerne i mot anbefalinger. Kan fortelle hvorfor jeg la om kostholdet:

        Hovedårsaken var at jeg ønsket å prøve å gå litt ned i vekt. Jeg tok utgangspunkt i matlistene til South beach dietten og lagde min egen litt modifiserte greie. Det som skjedde var at jeg i tillegg til å gå ned i vekt fikk mange bonuser. Jeg fikk bl.a. en mye roligere mage (har trolig noe matallergi som jeg aldri har funnet ut hva er). I tillegg synes jeg det er en mye mer behagelig måte å bli mett på, du blir ikke så tungmett som du kan bli av eksempelvis en karborik middag. Jeg spiser nå heller flere måltider.

        Jeg har nå levd mer eller mindre lavkarbo i snart fem måneder, og synes det går over all forventning, så det er en livsstilsendring kjenner jeg. Jeg synes det går helt greit å leve lavkarbo til de vanlige måltidene, hvis jeg går på en smell, så er det en sjokoladesmell. Det har blitt litt for mye mørk sjokis denne helga. I morgen blir det blanke ark og fargestifter tel! 🙂 Gikk leeeenge uten å ha lyst på noen form for søtsaker, men nå er det tydeligvis litt avhengighet igjen, så da er det bare å ta en karbo-detox.. 😉

        Kokoslappene/pannekakene var HERLIGE! Spiste med litt creme fraiche og bringebær med litt sukrin.

      • Så herlig at du likte kokoslappene! Jeg er veldig fornøyd med den oppskriften, selv! Jeg smeller på mørk sjoko av og til selv, men klarer nå å si jaja og gå videre. Før hadde jeg blitt helt fortvilet og trøstespist til den store gullmedaljen! Før hadde forresten smellen inneholdt større mengder sjoko enn nå 😉 Spennende å høre historien din, tusen takk. Jeg har også fått roligere mage. Veldig deilig!

        Hvorfor er du mer positiv til Yogi-te? Her har jeg litt å lære 🙂

      • Tonje sier:

        Nei, bare mer positiv i form av en bedre smaksopplevelse! 😉 Heller fortsatt til yogi kanel-te, den er BEST! 😀 Men man må jo bare teste ut andre, tenk hvor mange smaksopplevelse man kanskje går glipp av ellers.. 😉

        Det er det der med å klare å begrense seg til litt. Jeg er litt «enten-eller», har vanskelig for å ha sjokis i hus. Skulle ønske Freia Dark Premium ble solgt i mindre pakker.. 🙂

        Mine «smeller» inneholdt også større kvantum før, i tillegg til at det inneholdt lys sjokolade. Det får jeg vondt i magen av nå.

        Artig at du skriver endel om trening også. Jeg er inne på tanken å opprette egen blogg etter nyttår, vi får se hva det blir til. 🙂

      • Å, så spennende! Da må du rope ut, hvis du begynner å blogge! Har ikke smakt kanel-teen. Har sjoko-te og lakris-te på kontoret nå 😉 Jeg synes Pukka Harmonize var nydelig, men ble ikke like begeistret for Love -teen. Så hyggelig at du liker at jeg skriver om trening! For meg er det en viktig del av helheten 🙂

      • Tonje sier:

        Yes, en dyd av nødvendighet for helheten mener nå jeg også. Å være fysisk aktiv og ha et sunt kosthold går hånd i hånd! 🙂 Du skal nok få vite det NÅR jeg begynner å blogge. Er travel fram mot jul, men tenker det blir et fintfint prosjekt for nyåret. Løp og kjøp kanel-teen, den passer jo perfecto til tiden framover nå (jeg drikker den hele året, selv om det minner alle andre om jul)! 🙂

      • Jeg skal løpe og kjøpe 😉 Må bare tørre å smake lakris-teen jeg har kjøpt først… Hyggelig at vi har samme tilnærming, har fått et par kommentarer på at det handler mye om trening her 😉 Det er jo hyggelig å starte året med et prosjekt! Gleder meg!

  7. Tonje sier:

    Kanskje du kan si noe om spirulina som jeg ser du nevner over? 🙂

  8. Tina sier:

    Disse skal absolutt prøves, men ser at du bruker melk???? Kan jeg bruke fløte eller soyamelk for å få mindre karbohydrater pr lappe. Disse er sikkert nydelige med rømme og blåbær eller bringebær også.

  9. Tilbaketråkk: Treningskake | Fristende lavkarbo

  10. Gymsokkbaby sier:

    Jeg lurer på om jeg skal teste disse som turproviant. Kan disse rulles? Eller bør jeg legge to stykker oppå hverandre? Tenker å ha smør, ost og skinke på dem 🙂 (Evt peanøttsmør, namnam).

  11. Gymsokkbaby sier:

    De var veldig gode med smør, ost og skinke på 🙂

  12. Gymsokkbaby sier:

    Overraskende, men du… jeg hadde ikke kardemomme i røra for det så jeg for sent 😉 Jeg er fan av kontraster i smak: søtt mot salt (her søte lapper mot salt skinke/ost), så kanskje var der derfor jeg digget det. Men, kusina mi likte det også, så da var vi i hvertfall to som går god for det 🙂

  13. Silje sier:

    Sitter i skrivende stund og nyter kjempegode lapper 🙂
    Men! Er det noe annet istedenfor kokosmel man kan bruke, for at lappene ikke skal bli så søte? De er jo kjempeenkle å ha liggende, smøre på med smør og ost feks. Men syns det blir litt kræsj med den milde kokossmaken.

    • Så godt at du likte de! Jeg vet neimen ikke! For med mandelmel får de straks en annen konsistens! Du kan lage små lapper av egg og fløte, men da får du eggesmak. Ellers så er det jo noen som har kommentert at de likte den søte smaken mot skinke!

  14. Silje sier:

    Ja ikke sant. Jeg er ganske ny på dette, har soyamel også, men vet ikke hvordan dette eventuelt vil oppføre seg istedenfor kokosmel. Har igjen til i morgen, så får prøve med smør og ost på da! Kan jo hende det er godt som noen sier her 🙂
    Ellers syns jeg det er topp at dere som lever med lavkarbo har blogger, og legger ut oppskrifter og erfaringer, henter så mye inspirasjon!
    Takk 🙂

    • Vær så god 🙂 Forøvrig er det jo topp for oss som har blogger, at vi har så skjønne lesere som deg, som kommenterer og skriver fine ting 🙂 Jeg har aldri prøvd soyamel, jeg har en innebygd skepsis til soyaprodukter, gitt. Men det høres jo godt ut med smør og ost på! Greddost, for eksempel!

  15. Hilde sier:

    Utrolig gode lapper!! De smelter jo på tungen og er så søte og gode at man ikke trenger noe tilbehør. Har nettopp startet med lavkarbo etter å ha gått mye ned i vekt ad andre metoder. Har lenge vært inne og lest på bloggen din, den er bare fantastisk. gleder meg til å prøve ut oppskriftene dine, må nok passe meg litt. Mye farlig godt. Alt med måte.
    Tusen takk for inspirasjon..

    • Tuuusen takk 🙂 Ja, jeg elsker lappene selv 😉 Hehe 🙂 Lykke til med lavkarbo-livet! Hvorfor har du lagt om? (Nysgjerrig)

      • Hilde sier:

        Jeg har fulgt et opplegg som heter Xtravaganza. Det var ved start av dette at jeg fattet interesse vedr lavkarbo. Siden jeg hadde forpliktet meg for xtravaganza i 26 uker valgte jeg å fullføre opplegget og samtidig brukt tiden godt til å sette meg inn i lavkarbokosthold. Jeg er litt av den grundige typen. He he, så jeg har kjøpt og lest 4 bøker vedr lavkarbo og brukt mye tid å lese på lavkarbo.no og ulike blogger. Jeg tenker at dette kostholdet blir for resten av livet for å holde vekten uten å hele tiden forsake og være sulten. Også den generelle helsegevinsten er jo stor. Jeg har klart å gå ned 46 kg og fått en helt ny liv. Jeg startet lavkarbo for en uke siden og tenker som utgangspunkt å følge LCHF filosofien.

      • 46 kilo!!! WOW, det er fantastisk! Gratulerer så mye! Det er flere tidligere easylife-slankere som har tatt kontakt, og forteller at de har lagt om til lavkarbo når kurset er ferdig. Lykke til med lavkarbo, bare rop ut hvis du lurer på noe 🙂

  16. Hilde sier:

    Tusen takk skal du ha. Jeg har stått på! Uansett hvor mye man leser og forbereder seg blir det alltid ting man lurer på når det kommer til praksis. Så jeg vil definitivt ha spørsmål etter hvert. Det føles godt å ta kroppen tilbake og bli seg selv igjen. Skal gjøre alt for å ikke gå opp igjen. Har startet skikkelig med treningen med mest fokus på vekter.

    • Du må ha stått på, ja! Vekttrening er supert for å tone og forme samt forbrenne. Jeg er nødt til å drive med kondisjonstrening i tillegg, men det er greit, for jeg synes det er viktig for helsa generelt 🙂 Masse lykke til 🙂

  17. Prøvde disse til frokost nå. De ble knallgode. Men jeg synes røra ble fryktelig tykk? Så jeg spedde ut med mer melk. Er det strøkne eller toppede spiseskjeer med kokosmel oppskriften er basert på? Jeg hadde dessuten ikke mer sukrin igjen så jeg brukte splenda (ja, vet det er litt fy fy).

    Slik jeg fikk dem så ble røra faktisk perfekt muffins-røre. Så neste gang skal jeg prøve å putte i frosne blåbær, en teskje bakepulver og lage muffins av dem. Bør bli bra.

    • Hei, Rolf-Arne 🙂 Mine spiseskjeer er midt mellom strøken og toppet 😉 Sånn for enkelthets skyld… Jeg har brukt samme oppskrift som basis for muffins, de blir så gode! Både blåbær, gulrot og mørk sjokolade har fått kommet i røra, og det er de beste lavkarbo-muffinsene jeg har smakt. Søk på muffins av kokosmel i søkefeltet mitt, så kommer det opp noen ulike varianter!

  18. Nysgjerrig pike sier:

    Funker det å bruke kokosmasse isteden for kokosmel?

  19. Jeg prøvde disse i dag! Brukte kokosmelk istedet for melk ørlite salt. Ble kjempegode!! Og de holdt meg mett LENGE!!

  20. Tilbaketråkk: :) | Fristende lavkarbo

  21. Lill-Hege sier:

    Fikk ikke sove i natt, så sto opp nå og tenkte jeg skulle lage frokost til min mor som går på lavkarbo.
    Har nå mikset ihop denne røra, håper den blir suksess 😀

  22. Tilbaketråkk: Delicious breakfast♥ » AKP Photography

  23. Tilbaketråkk: Pannekaker med kokosmel | tilraa

  24. Vivian sier:

    Hei Cecilie! Jeg kom over denne oppskriften i sist uke, og jeg ELSKER disse lappene. Smaker helt fantastisk!! 😀 Jeg har lagt de 5-6 ganger allerede, og er helt hekta. Jeg spiser mine med Cottage Cheese m bringebær/blåbær. Og av og til med brunost. Så godt etter en hard treningsøkt! Jeg bare lure på om dette er et bra måltid etter en treningsøkt? Og ville du spist disse i ukedagene? Jeg er ikke så kjent med kokosmel eller sukrin, så ble litt usikker på ernæringen. Håper på svar.

    Mvh Vivian

  25. Trine sier:

    Hva er innholdet i røra? Hvor mye fett, protein og kcal?:-)

  26. Tilbaketråkk: Lavkarbo lapper | kristinenodland

Legg igjen en kommentar