Ungdom og kosthold

Jeg er lærer på ungdomsskole, og møter ungdom hver dag. Jeg har gjort meg mange tanker om ungdom og kosthold.

Det norske folks gjennomsnittsvekt har økt. På 30 år har gjennomsnittsvekten til norske 40-årige kvinner økt med 3,7 kg, mens menn i gjennomsnitt er blitt 9,1 kg tyngre. Norske niåringer veier tre kilo mer i dag enn deres jevnaldrende gjorde for 25 år siden (kilde: Den norske legeforening).

Dette ser vi som jobber i skolen. Da jeg selv gikk på ugdomsskolen, på tidlig 90-tall, var det svært få overvektige. Det var til og med svært få som hadde litt ekstra vekt rundt magen.

I dag er det mange, og særlig mange som har en sukker- & melmage, akkurat slik jeg selv har hatt i årevis. Lurer du på hva en sukker- & melmage er? Vel, sukkeret vi spiser hjelper kroppen å lagre fett rundt magen. Melet blåser den opp.

Mange ungdom er bevisste på å ikke spise for mye sukker. Andre er mer bevisstløse. Jeg har da observert at mange er svært glade i alt som er søtt; kaker, sjokolademelk, skolebrød, boller, brus, godteri, kjærligheter… Noen er av og til innom butikken før skolen starter. Jeg har mer enn én gang fått elever til time som har drukket Cola og spist skolebrød til frokost. Jeg har svært mange ganger sett elever dukke ned i sekken sin for å fiske opp godteri uten at noen ser.

Mange elever er svært aktive innen idrett. Mange er mer stillesittende. Begge grupper er like glade i kake og søtt. Den ene gruppa, imidlertid, har raskere forbrenning.

Hva er problemet med høyt inntak av mel og sukker blant ungdom? Jo, disse kostvanene legger et grunnlag som gjør at det er lettere å legge på seg. Overvekt kan føre til livsstilsykdommer senere i livet. Overvekt gjør også at mange reduserer sin fysiske aktivitet. Å være i fysisk aktivitet, legger grunnlag for god helse.

Mange av oss tidligere karbohydratmonstere, vet godt hva som skjer når vi har spist og kost oss med kaker, godteri, brus… Blodsukkeret fyker til værs, for så å dale rett ned. Da blir man først giret og ukonsentrert, så trøtt, slapp og ukonsentrert. Dette skaper IKKE rom for læring. Prøv å undervise en gjeng høye på sukker, eller en gjeng med blodsukker i kjelleretasjen.

Ungdomstida er en periode hvor hormonene er i full sving. Mye sukker kan påvirke hormonene, og gjøre denne perioden tøffere for både ungdommene og andre rundt. Selv har jeg svært «god» erfaring med et ubalansert hormonsystem. Og jeg har svært god erfaring med hvor balansert det blir på lavkarbo-kosthold!

Hva bør du tenke på i forhold til ungdom og kosthold? Du bør være nøye på hva som serveres hjemme. Det er det eneste du kan kontrollere helt. Du må dessverre anta at når ungdommen ikke er hjemme, så har han eller hun god tilgang på sukker. Ungdommene bør få ren, naturlig mat. Styr unna hvitt mel og sukker. Tilby kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter, smør og frukt. Bruk grove kornprodukter. Hvis ungdommen har ubalansert apetitt, kan du prøve å redusere inntaket av korn og frukt, og øke fettinntaket.  Ungdom som er i aktivitet tåler et større innslag av karbohydrater i kosten enn ungdom som er inaktive!

Dette innlegget ble publisert i Barns kosthold, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

11 svar til Ungdom og kosthold

  1. Silje Silje sier:

    Jeg skulle også ønske at jeg vokste opp med andre matvaner enn jeg gjorde. Jeg var svært overvektig som barn, og det nådde toppen på ungd.skolen på over 90 kilo. At foreldre er forbilder og smitter sine mønstre over på barna sine burde man være mer bevisst på! For det hjelper ikke å si at det og det er sunt, det bør vi spise, også spiser man det PLUSS dessert fordi det er så godt, +tvsnacks fordi det er så kos, så ENDA mer fordi man ikke greier å stoppe. Uff. Men jeg bebreider ikke foreldrene mine, de har gjort så godt de kunne og i beste hensikt. At de ikke hadde kunnskapen og forståelsen for hva maten gjorde med oss er det ikke noe å gjøre med i dag. Men det jeg kan gjøre er å endre vanene mine NÅ så jeg slipper å leve som sukker&karbomonster resten av livet 🙂 Jeg er så glad jeg har lagt om kostholdet mitt!

    • Nå kom det link til bloggen din!
      Du må jo ha hatt en utrolig vektreise. Har du lagt ut innlegg om det? Hurra for deg! Mamma var jo helsesøster og svært flink. Problemet var at jeg ikke ble mett, og hadde et vanvittig sukkerbehov, altså. Spiste alt jeg kom over, selv melis. Foreldre har enorm påvirkningskraft, men dessverre er det, som du sier, mange som ikke har kunnskap og forståelse. Og jeg tror mange lukker øynene, eller at de ikke orker å forholde seg helt til hva ungene spiser. Dessverre.

  2. Flott og konstruktivt innlegg. Du beskriver objektive fakta og egne observasjoner uten å være «Margrethe Munthe» 🙂
    I grunnen er det skremmende lesning. Desverre var heller ikke jeg like flink med kostholdet som tenåring! Håper jeg tilrettelegge for bedre vaner når det gjelder mine egne barn.

    Har du noen tips til lette og fristende skolematpakker? Jeg velger brød med speltmel, fullkorn eller mye fiber til barna.
    Selv spiser jeg ikke brød og kunne tenke meg at barna heller ikke fikk det. Det er så mange andre bra karbohydratkilder de kan velge fra.

    Skulle ønske det var tilgang til kjøleskap på skolen. Diverse matretter og salater smaker ikke like godt når de de har stått ute i romtemperatur i x -antall timer.

    Vi sees snart. Gleder meg.
    Klem

    • Tusen takk 😉 Det er svært viktig for meg å ikke leke Margrethe, så jeg ble veldig glad for at du oppfattet det slik! Jammen ikke mange som var flinke med kosten i tenårene. Det sier litt om hvor viktige vi foreldre er.

      Jentene mine får grovt brød ol i matpakka de også. Du kan jo prøve å bake rundtstykker eller brød uten mel, men det er ikke sikkert det faller i smak. Jeg pleier heller å fylle matboksen med en skive, og så grønnsaker med dipp, kjøttboller og ost på spyd, frukt, nøtter ol. Minstejenta har ofte en liten boks med havregryn, sukkerfritt syltetøy og kanel, og så får hun melk til i barnehagen.

      Jeg vet at Alvebento (google it!) har solgt matbokser med kjøleelementer. Og Rema i Tønsberg! Hvis lunsjen er rundt 10-11, er det ikke så altfor ille selv om maten ikke har stått i kjøleskap!

      Jeg har jo fått en haug med lesere som har klikket seg inn hit fra deg, tusen takk!

      Jeg gleder meg også! Klem;)

  3. Kjenner igjen det Sander forteller. Alle kameratene spiser sukker og fine bakevarer på skolen. Høres ut som hele dagen egentlig. Hvor er næringen??? Jeg er kjempe glad jeg har satt meg inn i dette før min lille gutt blir tenåring. Både min mann og jeg har vært overvektige fra barn/ungomstiden og dette er ikke noe jeg unner barna. + det er veldig frustrerende når hormonene løper løpsk..unner de ikke det heller.
    Det er så bra det er flere som intresserer seg for dette tema!!!

    • Takk 😉 Tror mange foreldre ikke aner hvor mye søtsaker ungene deres har tilgang på, dessverre. Og så løper vi rundt og er redde for det naturlige, mettete fettet! Uff! Jeg er også glad for at jeg har satt meg inn i dette, men jeg er livredd for å gjøre feil. Mat, kropp, trening, helse kan fort bli vanskelig når jentene våre blir større! Unner absolutt ikke jentene overvektsproblemer, men er nesten reddere for det motsatte 😦

  4. Gullfisk sier:

    Det er et veldig interessant tema du tar opp, og desverre spiser mange ungdom ganske usunt. Jeg er nettopp ferdig med videregående, og hver dag var jeg like forundret over «dietten» til ca halvparten av alle guttene på skolen: En pakke sjokoladeboller og en cola/sjokolademelk. Hver dag. Jeg kunne ikke forstå hvorfor alle var tynne som streker, og synes de var heldige som kunne spise så mye søtt uten å bli tykke. Men etter å ha tenkt videre over saken, vet jeg jo at det umulig kan ha vært bra for dem å få i seg så mye sukker, og at de trolig var tynne fordi de fikk for lite næringsrik mat. Jeg har alltid vært veldig interesset i kosthold, og spesielt de siste 2 årene. Jeg har slitt mye med veldig uren hud og akne (kviser), selv om jeg har spist forholdsvis sunt. Jeg la merke til at dersom jeg hadde spist sukker ble huden mye verre. Nå har jeg flyttet for meg selv og har blitt veldig inspirert av lavkarbo. Jeg «tør» ikke legge om helt, men passer på å spise grovt brød, grov pasta og ris dersom jeg spiser karbohydrater, og heller fylle på med grønnsaker. Har også prøvd å bake lavkarbobrød og nesten kutte ut sukker, og har merket at huden er blitt mye finere. Det eneste som jeg synes er veldig dumt er at det skal være så mye dyrere å leve sunt! Sukrin og de fleste andre erstatningsproduktene er MYE dyrere enn tilsvarende «vanlige» produkter, noe som ikke er kjekt for fattige studenter. I julen har jeg lest mange flotte blogger om lavkarbo og sunt godteri, og blitt skikkelig inspirert! Jeg ble så inspirert at jeg har bestilt mange nye ingerdienser fra helsekost og iherb, og gleder meg til å prøve ut de flotte oppskriftene på bloggene! Tusen takk for en fantastisk fin blogg og mange supre oppskrifter!

    • Tusen takk for en flott og interessant kommentar!

      Ja, sukrin er dyrere. Men jeg bruker veldig mye mindre sukrin i baking enn når jeg bakte med sukker, så det blir ikke så ille. Sukrinen du får kjøpt på iherb er super!

      Det er veldig spennende det du sier om «guttedietten.» Jeg var på reunion i høst (15 år siden jeg var russ), og de mennene var blitt så tjukke (unnskyld hvis jeg fornærmer noen…). Jeg ble rett og slett sjokkert. Og selvfølgelig besto kostholdet av sjokomelk og sjokkis for 15 år siden og.

      Man må ta hensyn til en studentøkonomi, gitt. Jeg synes du er superflink og bevisst! Jeg var jo helt bevisstløs da jeg var så gammel som deg! Lykke til videre!

  5. Ada sier:

    Å, jeg blir så gira av dette temaet! Per idag er jeg 17 år, går siste år på vgs, og har levd på lavkarbo siden mai 2011. Har vært aktiv hele livet, spilt håndball i 10 år (trening 6 ganger i uken + kamp/er), og minst ti andre idretter. Spist forholdsvis \”sunt\” a la statens anbefalinger: lite fett, mye karbohydrater. Var slank og fin inntil ungdomsskolen, da jeg omsider fikk mer kvinnelig fasong. La på meg mye fra 9. klasse til første år på vgs – selv om jeg trente min. 15 timer i uken! Måtte slutte på håndball våren 2011 grunnet et dusin antall betennelser i kroppen! Hatet den fyldige kroppen min (vet ikke hvor mye jeg veide, men følte meg veldig tung og brukte str. 30 i tommer på bukser og 40 i topper. Høres kanskje ikke så innmari stort ut, men var tross alt 15-16 år!), og bestemte meg for å gjøre noe. Prøvde 100 \”trendy\” dietter, som lavkalori, men det virket mot sin hensikt. Tilslutt valgte jeg lavkarbo. Sommeren 2011 gikk jeg ned 10-15 kg, vil jeg tro, str 36-34 og 26-27 i tommer på bukser. Trener bare tre ganger i uken og spiser mye (kanskje opp mot 3000 kcal hvis jeg vil) – vekta er stabil. Har bedre skoleprestasjon; bare 5ere og 6ere, fra 3,9 fra ungdomsskolen. Har mye energi! Før ble jeg sliten av en 6 timers skoledag, idag holder jeg på med skole fra 8.00 til 15.30 og jobber fra 16.00 til 21.00, med et ønske om å trene etterpå(!!). Er kvitt depresjoner og sosial angst. I sosiale settinger går det fint også! Spiser bare ren mat, som inspirerer andre har jeg hørt. Drikker tørr hvitvin på fester, og spiser mørk sjokolade på kino og bacongull på filmkvelder! Dette var ikke et innlegg for selvpromotering og skryt altså, men bare for å vise hvor hinsides enkelt det er!! Har lyst til å fortelle alle jeg kjenner om dette!

    Har du snakket med elevene dine om kosthold? Hadde vært veldig spennende å høre deres synspunkter på dette temaet!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s